Idrott och alkohol, jag trodde vi var klara med den frågan !?

Lagbrott begås i våra idrottsanläggningar, och ingen reagerar!
Pinsamt måste jag säga, att se hur vuxna människor på läktarna och runt rinken igår på KAK-derbyt i Kungsör står med ölburkar i händerna. I vissa fall är det t o m starksprit som halsas direkt ur flaskan..!!??
Sen finns det dem som skaffat sig en plunta som de "smyger" med men ändå vill att alla ska se !!??

Alla ser det och vet om det, men ingen stoppar det.
Man ska alltså, trots att det är ett lagbrott, få stå och dricka alkohol på en idrottsarena, mitt bland barn och ungdomar..! ?

Jag tycker att det är mycket beklämmande och oerhört pinsamt!

Det behövs en debatt runt detta, och vi behöver idrottsföreningar som ställer sig på samma sida som de barn och vuxna som drabbats av de alltför utbredda alkoholproblemen.

Idrotten räddar sällan någon från spriten, det är en myt som alla har avslöjat för länge sedan.
Tvärtom är det mycket vanligare att den lokala idrottsföreningen blir inkörsporten till alkohol för många ungdomar.
Allvarligt, hur i xxxx xxxxx går det i hop !!??

Allt grundar sig sannolikt i svenskens patetiska förhållningssätt till alkohol.
Typ: Svensson som möter en bekant med en kasse från systemet:
 "-Tjenare Vringhed, jag tror det klirrar om dig, hö, hö !! Vringhed: "-Hö, hö, jo man måste ju ladda upp till helgen!"

Man ska, hur gammal man än är, ändå alltid skämta om alkohol... Typ hö, hö, hö!

Jag är inte kategoriskt emot alkohol, även om det sannolikt vore bäst i det långa perspektivet, men vin, öl och sprit borde kunna hanteras som den måltidsdryck det är tänkt att vara. Inte som ett berusningsmedel, och framför allt inte på allmänna idrottsplatser.

Vad skulle hända om samma gäng som tycker sig "tvingade" att dricka alkohol på en offentlig idrottsanläggning skulle ställa sig på busstationen mitt i centrum och fortsätta med drickandet?
De skulle sannolikt och förhoppningsvis omhändertagas av polisen, detta eftersom de begår ett lagbrott!
Jag tror att de flesta som nu av någon anledning kopplar ihop en hockeymatch med att stå på läktaren och skåla..
"-hö, hö, hö!" inte lika gärna ställer sig på busstationen.
Om man skulle ställa sig och dricka alkohol vid busstationen så skulle man få blickarna på sig, det skulle uppfattas som ett mycket märkligt agerande och sannolikt skulle omgivningen misstänka att det var frågan om alkoholproblem.

Men snälla nån, det är ingen skillnad mellan busstationen och läktaren i ishallen!
Jo, det är det! Det är ännu värre att stå och dricka alkohol på idrottsläktaren!

Nu är jag upprörd!!

Mer kommer säkert!.....

Kommentarer
Postat av: Åskådare

Ja Falken, jag håller med dej. Det är en underlig kultur vissa s.k. vuxna människor håller sig med när det gäller förhållandet till alkohol. Törs man inte gå ut med gänget utan att ha med sig den lilla pluntan. Som vanligt fanns det en hel del ungdomar, ja även barn, bland åskådarna. Vad får de för bild av hur en spännade match skall avnjutas.?

Ja som du just påpekar: det är olagligt att dricka alkoholpå allmän plats.

Hur ska man komma till rätta med detta?

2009-02-21 @ 16:55:03
Postat av: Anonym

Tja!



Jaja...

Jag delade på en eller två öl med farsan och en jobbarkompis och så drack jag en öl utanför i båda pauserna. Och inte ser det så bra ut det håller jag med om. Det är nästan så att jag skäms lite när du nu för det på tal, jag är ju faktiskt en av ledarna i föreningen.

Tidigare år så har det hänt att styrelse medlemmar ordförande mfl har suttit och druckit i "föreningslokalen" och sen kommit ner i omklädningsrummet (efter matchen) där det fanns spelar som inte hunnit blivit juniorer ens, alltså barn...

Så att jag drack några öl på matchen igår tycker inte jag är så farligt.



Det finns ju arenor som de säljer öl på, visserligen under mer ordnade former.



Intressant ämne, jag tog åt mig iaf...



Ha det!



/Jocke Karlsson

2009-02-21 @ 18:48:39
Postat av: Falken

Åskådare: Tack för din kommentar! Jag tror att ämnet ständigt måste vara högprioriterat på förbundsnivå, och att man därifrån jobbar med värdegrunder på allvar.Självklart är det dock viktigast hur klubbarna själva sedan jobbar internt, det vore t ex självklart med en nolltolerans inom klubben. Alltså ingen alkoholförtäring inom idrottsområdet/hallen, och heller inte i några sammanhang som har med klubben att göra. Man måste vara extremt noga med vilka singaler man skickar ut till barn och ungdomar, och det är man absolut inte idag. Jag hoppas på en debatt i ämnet, då kanske folk vaknar upp och en förändring kan ske.



Jocke: Tack för din kommentar, och din ärlighet och uppriktighet!

Jag är också ärlig när jag tycker att din reaktion är riktig, du borde skämmas helt enkelt.



Det du beskriver ang tidigare styrelsemedlemmars beteende är helt igenom förkastligt! Jag blir inte förvånad, jag har hört det förr och det är direkt patetiskt och under all kritik att bete sig så.



Att du sedan inte tycker att det är så farligt att dricka några öl i ishallen är ganska naivt av dig, men det är min åsikt, jag menar att signalvärdet i din handling kan få sådana effekter att du får problem med dina hockeykillar som har sett dig och tar efter..., ja du förstår säker vart jag är på väg.



Dessutom,att förtära alkohol på allmän plats är olagligt och därför åtalbart hur farligt eller ofarligt man än tycker att det är.



Arenor där man har restauranger med utskänkningstillstånd är också det förkastligt, det har enkom med ekonomi och profit att göra, men då begås iaf inga lagbrott så länge man förtär alkoholen på restaurangens område.



Bra att du tog åt dig, det var en av effekterna jag ville ha med inlägget. Alla behöver rannsaka sig då och då.



Om du vore brandstationschef, skulle du då anställa en pyroman som brandman..? Troligtvis inte va!?

Att släcka bränder går ju inte ihop med att tända på saker, precis lika lite som idrott och alkohol passar ihop.



Tack igen för kommentarerna!

2009-02-21 @ 22:57:06
Postat av: PS

Det är ett ämne fullt av dubbelmoral du tar upp.



Jag försökte få klubben att skriva ordningsregler när hallen var ny. Så att man iaf kan stävja det värsta, men jag fick inget gehör.

När egna ledare dricker öppet i egna hallen eller på platser där man är känd så är det massor av gränser som har brutits!

Har man slutat prata med de egna spelarna, i alla åldrar, att man är en representant för klubben?

Ex.vis om man bär sig dumt åt iklädd klubbjacka så svärtar det ner hela klubben.

Att det dricks i alla divisioner vet väl de flesta?!

Det är lägsta divisionen vi såg prov på i fredags!



Krökades det för mycket i både KIK o KHC i fredags så kommer det att visa sig att KIK ikväll förvisas till just lägsta divisionen.

Om det är så kanske det är helt logiskt...

2009-02-22 @ 12:18:09
Postat av: Jocke

Hej igen!



Jag var naiv, du har rätt Falken.

Som sagt intressant ämne, du nådde fram till mig iaf. Jag kommer inte att göra om det.

Synd att det ska behöva skrivas om det innan man tänker efter.

Innerst inne så visste jag mycket väl hur illa det är, men av nån anledning så blundade jag för det...



Bra att du rör om i grytan och drar upp sanningen till ytan.





Man får helt enkelt bli bandy supporter....;)



/Jocke



2009-02-22 @ 19:35:33
Postat av: Falken

Tjena PS! Jag har klagat på det förr också, bl a i samband med att Strängbetong anordnade en slags "fest" för de anställda i ett omklädningsrum nere i ishallen någon gång per år för ett antal år sedan. De anställda bjöds på inträdet och pepparkakor typ.Det var bara frågan om att sitta där och supa innan matchen började och i pauserna.. Jag blev chockad över det urbota idiotiska i sammanhanget och reagerade bl a i forumet. Det enda som hände var att de ansvariga stoppade huvudet i en snödriva..

De ansvariga, det måste alltid finnas ansvariga som skall ställas till svars, som skall sammanställa ordningsregler och se till att de efterlevs och inte minst av de som har någon form av uppdrag i föreningen. Det här är dock något som är duktigt svårt att driva igenom. Det finns nämligen alldeles för många aningslösa kärringar, föräldrar som tydligen gärna ser att deras söner super skallen av sig innan de är 15 år. Jag har fört diskussioner runt detta i samband med skolan och häpnat många gånger över vilken fjortismentalitet det finns bland många föräldrar, och då mest morsorna..



Jocke: Var och en får själv rannsaka sig och sedan besluta sig för vad som är rätt. Jag tycker förstås att det är ganska självklart var gränserna går här oavsett vem man är men det handlar ju grundläggande vilka värderingar man har som person.

Dock, Sveriges lagbok struntar i detta sammanhang vad man har för värderingar.



Det hedrar dig att du svarar upp på mitt inlägg, och att du tar ansvar på detta sätt.

Att man gör fel fast man innerst inne vet att det är fel är nog tyvärr alltför vanligt, och om många andra gör samma fel så är det lätt att man använder sig av det för att rättfärdiga att man själv gör fel.

Det är när man reser sig,tar ansvar, och vänder om som man växer till som människa.



Jag hoppas att det skall fortsätta att röras om "i grytan", jag funderar på att starta upp en debatt på ett större forum av något slag.



Jo, gå på bandy du... Shit vad tråkigt! ;)

2009-02-23 @ 01:55:45
Postat av: Juborg

Mer ok att dricka öl i omklädningsrum och publicera på nätsajt?

2009-03-02 @ 00:27:34
Postat av: Falken

Juborg: Jag fattar nog inte vad du menar/frågar/påstår..!? Kan du utveckla..?

Självklart inte ok att dricka öl i omklädningsrum och sedan publicera på nätet.., menar du att jag skulle ha påstått det?

Jag kommenterade mest din "kvällstidningsetik", att samtidigt som man ojjar sig över en händelse så hjälper man till att sprida det man med sin insändare menar sig inte borde få spridas... Bara en kvällstidningsjournalist kan få detta att gå ihop rent etiskt..eller hur!?

Det handlar ju om att profitera på skandaler (sanna eller påhittade har ingen betydelse)katastrofer, personlig tragedi, ond bråd död och att veckla ut svenska hemmafruars sexvanor i var tredje nummmer..

Något riktigt engagerat samhällsengagemang hos kvällstidningarnas journalister finns inte, det är för länge sedan dött och begravet.. T o m sportsidorna dras ju in i idrottares sex o spritskandaler (Svennis mm) och annat dravel..



Nu påstår jag inte att Carl Juborg är en journalist av den sorten jag nyss beskrev, men jag fick frågetecken runt orsaken till hur du lade upp ditt inlägg i frågan.. Hoppas det var/är ok även fortsättningsvis..!?

Ha de !

2009-03-04 @ 12:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0