Shallow

Ytlig Något/någon som håller sig till ytskiktet, och håller sig till det omedelbart tillgängliga och tränger inte in på djupet.

Behöver skriva något om den ofattbart massiva ytlighet som bara väller fram över vårt land.
Allt handlar om utseende, prylar och titlar..., och det ända ifrån förskoleåldern.

Jag är inte fri från fåfänga, även jag bryr mig (tro det eller ej) om hur jag ser ut och hur jag skall framstå i vissa situationer.
men jag påstår att jag har kontroll på min fåfänga.., hyfsat i allafall.

Jag gör mig fin för min fru, och om hon tycker att jag är snygg och luktar gott så har jag uppnått vad jag behöver.

Ytligheten gör bl a att de mest besökta bloggarna i Sverige skrivs av småtjejor som berättar vad de ska klä på sig och vart de köpt kläderna..,med en massa bilder där de posar med förvridna ansikten för att pluta med läpparna..
Att få gå på MTV-evenemang och vimla med kändisar, köpa de läckraste outfiten osv beskrivs som den ultimata framgången.. Att kläder och prylar kan vara ett intresse och en hobby köper jag helt klart, men när det tar för stora propotioner så måste man reagera..

Ytligheten gör också att utseendefixeringen, som vi alla egentligen tycker mycket illa om, egentligen ökar istället för tvärtom. Man tycker att vi borde ha lärt oss något, men icke.

Ytligheten gör i förlängningen att barn inte får vara barn, de skall vara små modeller som hela tiden skall se äldre ut än vad de är och göra saker de egentligen inte ska vara intresserade av på länge.., allt för att föräldrarna skall framstå som coola och framgångsrika, på ytan i alla fall.
Detta säger mig att allför många föräldrar egentligen inte är vuxna, de är nästan lika mycket barn som sina egna barn, med ett barns behov av att bli sedd, uppmuntrad och älskad som av någon anledning inte ha blivit uppfyllda..
(Det måste då vara -40talisternas fel..typ..)
Eftersom man inte har fått sina "barnsliga" behov uppfyllda som barn så lever man igenom sina egna barn, och försöker på egen hand uppfylla sina behov....fast det slutar ju med att de egna barnen växer upp utan att ha fått vad de behövde.

En jacka tillverkad för ishavsexpiditioner !?
Jag skulle aldrig i livet köpa en jacka som är tillverkad för att använda i ishavsexpeditioner, om jag inte skulle på en ishavsexpedition förstås.
Exemplet med ishavsexpeditionsjackan, som kostar runt 5000 spänn, är för mig ett utmärkt exempel på hur dumma ytligheten får oss att bli.

Alltifrån små barn i mellanstadiet till fullvuxna människor kliver omkring i sina svindyra duntält och stoltserar med den stora blaffa till märke som tillkännager att detta duntält kostar svinmycket..
Ärligt, det ser helt enkelt inte klokt ut och speciellt inte efter som genomsnittstemperaturen i Svedala är runt 7+..
Till jackan har man sällan mössa och på fötterna sitter det ett par trånga pumps eller sneakers.. Incredible!!

Jo men om man har råd med en jacka som kostar 5000 spänn så kan man väl få köpa den?
Jo visst kan man det, men för mig handlar det inte om man har råd eller ej, jag skulle aldrig köpa en sån jacka ens om den kostade 150 spänn (som de kostar om man åker till Kina och köper dem av tillverkaren, kanske pirat men lika bra. Rykten går som säger att vissa affärer i KAK-området alltid har köpt sina duntält i Kina, för ca 150 kr st, och sedan sålt dem för ca 5000 spänn)

Det är inget fel på jackan, den är jättebra men det jag vänder mig emot är hela orsaken till varför de allra flesta köper den.. Det handlar om en enda sak, och det är att man vill visa att man har råd med en jacka för 5000 spänn, inget annat!
Shallow!!

Sen då alla dessa stackars tjejer som går omkring o plutar med läpparna i tid och otid, och när de inte orkar pluta så sprutar de in nervgift i läpparna så att de ser ut som om de har somnat med fejjan i en stekpanna..

Ser ingen att det ser fullkomligt rubbat ut!!?? Va!!??

Denna ytlighet
har också snedvridit allt när det gäller hur föräldrar uppfostrat och uppfostrar sina barn.

Unga har noll koll på pengar (Artikel från DN 16/4)

Regeringen är bekymrad över att skuldsättningen ökar bland de unga.
Därför har kronofogden och Konsumentverket fått i uppdrag att kartlägga orsakerna till skuldsättningen och komma med förslag till åtgärder.

Rapporten som överlämnades till finansdepartementet på onsdagen visar att problemen ökat kraftigt senaste året.
Förra året inkom 130.000 betalningsförelägganden till kronofogden från företag och myndigheter som inte fått betalt av kunder i åldern 18-25 år.
Det är en ökning med 18,4 procent jämfört med året innan.

Ökningen är ännu större bland de allra yngsta.
Bland 18-åringarna är ökningen nästan 30 procent och bland 19-åringarna drygt 34 procent.

Om skulden inte betalas trots betalningsföreläggandet hamnar man i kronofogdens register och får en betalningsanmärkning.
Bristfälliga kunskaper är, enligt rapportförfattarna, den främsta orsaken till att många unga människor får betalningsanmärkningar.

Därför vill Konsumentverket och kronofogden höja kunskapsnivån genom att satsa på undervisning i privatekonomi i landets skolor.

- Ungdomar måste få kunskap i skolan, oavsett vilka förutsättningar de har, säger rikskronofogde Eva Liedström Adler.

Men flera av de ungdomar som DN Ekonomi har talat med tycker inte att skolan har ansvar för elevernas privatekonomi.

- Fast det är bra om föräldrarna vägleder och påverkar, men de ska inte styra barnens ekonomi, säger Anna Lindström, 18.


- Vi har ställt samman åtgärder som vi tycker bör prioriteras men nu är det upp till regeringen att ta ett beslut. Man måste ta tag i problemet från alla håll och kanter, säger Vilhelm Nordenanckar, enhetschef på Konsumentverket.

Trots att rapporten är alarmerande visar den att allt fler unga är medvetna om riskerna med kreditköp och så kallade sms-lån.

- För oss var det glädjande att se att det går att förmedla ett budskap. Undersökningen gav oss ett kvitto på att sms-lån inte längre är någon hit hos dagens ungdomar, säger Eva Liedström Adler.

Anna Lindström och hennes kompisar säger att de aldrig skulle ta ett sms-lån. Däremot tror de att många unga hamnar i skuldfällan för att det har blivit så enkelt att ta lån.

- Vissa tänker inte efter, utan tar lån precis som när de gör ett impulsköp på stan, säger Josephine Schneider.

Min kommentar:
Detta skulle ha kunnat vara ett mycket mindre problem om föräldrarna till -80talisterna hade tagit sitt ansvar, men det har man inte. Istället har man hakat på i den idolkult som har gjort att barnen har blivit sina föräldrars idoler, eller statusprylar, som man överöser med pengar (ofta lånade pengar) och prylar så att inte just mitt "stackars" barn ska behöva vara det enda på skolgården som inte är klädd för en ishavsexpedition... Urk, vad patetiskt!

Sen när barnen har blivit "vuxna" och alltså 18 år så får föräldrarna inte längre bestämma, vilket i många fall alltså egentligen är något enormt positivt eftersom så många föräldrar har förmyndat så enormt dåligt.
Vid 18 år har barnen makten att bestämma över sig själva men lååångt ifrån kunskapen att fatta sunda och verklighetsanpassade beslut eftersom man aldrig har haft sunda och verklighetsanpassade förebilder.

Ingen kan ta i från föräldrarna deras ansvar. Målet för alla föräldrar måste vara att uppfostra självständiga individer som kan klara sig själva.

Höj myndighetsgränsen!
Dagens 18-åringar är igenomsnitt enormt mycket "dummare" och mycket mindre mogna än för bara 10 år sedan, och det är i stort sett deras föräldrars fel.

En genomsnittlig 16-18-åring, idag, har i stort sett ingen inkomst, ändå har de ett klädkonto, mobilkonto och nöjeskonto som tillsammans i många fall överskrider matkostnaden per månad för en ensamstående mamma med 2 barn.
Är det klokt!?

Var får de pengarna ifrån!?
Föräldrarna. Varför!? Av samma skäl som att det går omkring en massa folk med ishavsexpeditionsjackor i Sverige... YTLIGHET!!

Man vill att det ska se bra ut på ytan, och om normen är en ishavsexpeditionsjacka (oavsett hur rubbad normen är) så ska vi uppfylla normen till varje pris.

Håll med, eller säg vad du tycker i ämnet..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0