VM-brons!! Hockeyns framtid, och Svensk media..!!??

Skönt med seger, och en femtonde bronsmedalj till Tre kronor!
Även om VM "dog" när Sverige torskade semin mot Kanada, och jag sade högt att jag inte skulle se någon mer hockey på ett tag (alltså ingen bronsmatch) så blev det iaf så att jag såg bronsmatchen. Först lite motvilligt men sen alltmer engagerat. Hockey funkar så, man liksom fastnar och dras in i det..

Brons är bättre än inget, men inte mycket mer
Till det har man fostrats i vårt kära Svedala, vilket är ganska otroligt med tanke på vilken liten nation vi ändå är.

På ett vis är det ganska skönt att Tre kronor inte gick hela vägen, till VM-guldet alltså.
Men det är när jag tänker på det ur ett rent hockeyperspektiv, alltså att Sverige, som i denna VM-turnering inte är i närheten av att vinna pga av sina offensiva kvaliteér. Sverige är bra på att försvara sig, 5 mot 5 och i boxplay, men man är rent usla i PP och att utnyttja frilägen.

När Kanadensare, Amerikaner, Ryssar, Tjecker, Lettländare och Vitryssar kommer i frilägen så ser man bara fria nätmaskor, men när Svenskar kommer fria så sitter pucken i magplattan, som bäst.., om jag generaliserar lite.

Spelet runt kassarna, såväl egen som motståndarkassen är också det en mycket svag punkt i svensk hockey.

Jag menar att det är skönt för hockeyutvecklingens skull att det inte är det defensiva hockeytänket som vinner mark, utan det är det offensiva spelet med spelskickliga allroundskickliga backar som gärna fyller på i anfallszon och som oavsett vem som kommer fri ändå "alltid" har tränat upp en mycket hög skicklighet i alla skottformer och vet var pucken skall sitta.

Jag älskar den inställningen, där pucken skall in till varje pris!
Förut kunde man se kanadicker och amrisar som bara brunkade och spelade tufft på kropp, den typen av rollspelare, men nu är det alltmer allroundskickliga lirare som ofta har en väl så hög speed och teknisk skicklighet som de europeiska lagen.

Jag tror att det är så den moderna hockeyn kommer att se ut ett tag framöver, offensiv taktik med hög speed och intensitet, kombinerat med tufft spel på kropp. Det typiskt transatlantiska vässat med större skridskoskicklighet och klubbteknik på alla positioner, från keeper till forwards.

Sverige och svenskarna måste göra sig av med den dubbla inställning man har. Jag menar att man i svensk idrott för länge sedan identifierat vilka områden som man behöver förbättra, och det handlar om den mentala biten, att våga tro på sig själv och sin egen förmåga. Så det eftersöker man och vill ha, men när det då kommer fram lirare med dessa egenskaper så får de höra från pojk o flicklagsnivå att de inte skall vara så egotrippade och att de måste passa bollen/pucken eller vad det är de håller på med... Snacka om dubbla budskap !!
I Sverige har vi ju fortfarande en lag som gäller lika starkt som någonsin förr.., den förhatliga JANTELAGEN!
En Huselius (som inte direkt glimrat under VM) en Weinhandl, en Loui Eriksson, en Omark mfl, utan denna "Jantelagsimpregnering" hade förmodligen nätat dubbelt så mkt.., men det är ju bara en fundering jag har förstås.
Jantelagen är en skitlag som vi borde lagstifta bort ur detta landet för tid och evighet, och varför inte föregå med gott exempel i idrottsvärlden (och i mediavärlden kanske.. pft..)

Kanada-Ryssland: ? - ?
Jag har ingen favorit, tror jag.. Jag lyssnar på hjärtat men t o m det är tvekande.. Kanadickerna är normalt lite för dryga för min smak, men dryghet är ju inte direkt någon bristvara hos ryssarna heller.. Min favorit till segern kommer nog att klarna beroende på hur matchen utvecklas..
Kanada har ju revansch att utkräva så det kanske är dags för dem igen..!?

Bara i Sverige!
I Sverige får man vara nationalpatriotisk och jubla över segrar, men det finns gränser (uppenbarligen), och definitivt om man är någon form av journalist.
Tre kronors förbundskapten, B-Å Gustavsson, är inte den mest mediaskicklige mannen på den positionen, och det måste vi acceptera att vi behöver en man i den positionen som både förstår och klarar av att hantera media på ett professionellt och säljande sätt. Med detta sagt så är det ändå med beundran som jag tänker tillbaka på B-ÅGs replik/fråga till Ola Wenström i intervjun direkt efter medaljutdelningen... Wenström hade frågat B-Å hur han tänkte nu med ett år kvar på kontraktet, tänker du fullfölja..!!?? B-Å svarade: "Var får du dina frågor ifrån!!??" "Vi har nyss spelat bra, vunnit en match och tagit bronsmedalj i VM, och du ställer en fråga jag inte förstår..!!??" Denna replik akompanjerades av B-Ås iskalla blick som förmodligen brände hål i Wenströms nyinköpta MTG-kostym..

Mycket skönt svarat, rakt i från hjärtat precis som det ska vara

En högrött generad mr Wenström försöker få stöd från Challe B, och svamlar fram någon slags förklaring och försvar för sin fråga..., men jag tror att ca 99% av alla TV-tittare tyckte att Wenström gjorde bort sig, liksom Challe B och B-Å.
Challe vill säkert få chansen att ta över B-Ås position framöver, så han var helt klart på B-Ås sida, men inte bara därför..
Frågan var sällsynt dum och feltajmad..!!

Så typiskt svensk media, man ska gnälla och hitta negativa vinklar i alla lägen.. Det tycks dessutom vara extra ljuvligt att ställa de mest idiotiska frågorna med så dålig timing som möjligt.

Om det finns en Mediagala, där en av grenarna är "Idiotiska frågor med usel timing", ja då blir Ola Wenström mycket svår att klå för övriga journalistkåren..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0