KIK - NHC

KIK – NHC: 4 – 7 (1 – 3,1 – 1,2 – 3) Skott: 39-28 (14-10, 13-7, 12-11)

Utv KIK: 6x2 min+1x10 min, 1x2 min+5 min+Game, 5x2 min+2x10 min
Utv NHC: 3x2 min, 3x2 min, 3x2 min

 

61 K Jansson (keeper fram till 7 min i 2a p, och sista 5 min i 3e p)
  1 J Angbäck (keeper övrig tid)
1a
24 P Palmkvist              
16 D Källberg
29 K Karlsson
91 J Andersson              
11 N Källberg
2a
27 J Larsson
22 D Mård
26 J Eklund
7 P Brolin Örn
30 T Waern
3e
20 P Korhonen
  4 P Berg
13 J Sättermann
  5 R Karlsson
  8 E Lundekvist
4e
21 H Johansson
17 E Bergstrand
12 F Åslund

1a p:
Matchen inleds i ett hyfsat tempo från båda lagen. Tyvärr ramlar det snart in en gubbe för mkt på isen ifrån KIK-båset, kanske fick man inte plats eftersom KIKs ledarstab för kvällen bestod av ca ”14” personer, utöver 20 spelare.
BP redan efter 03:14 alltså.

Nora HC har ett erkänt skickligt special-team i sitt PP, vilket innebär att man helst inte skall ge dem några sådana tillfällen. Tyvärr får vi ändå se en till KIK-gubbe i utvisningsbåset dryga minuten efter första utvisningen. KIKs, för kvällen spelande, coach nr 7 Pontus Brolin åker ut för hakning varpå gästande NHC bjuds på spel i 5 mot 3 i 50 sekunder ca.
Man behövde bara 7 sekunder.
0 – 1 kommer efter 04:30 och görs av NHCs nr 21 M Carlsson som assisterades av nr 28 M Sommarvik.

Spel 4 mot 5 följer för KIK i ca 1:50, vilket man klarar ut utan större åthävor.

Hemmalagets andralina ligger kort därefter på mot Nora-kassen, och med ett par snabba pass så är Nora-keepern helt överspelad och vi har kvitterat.


1 – 1 kom efter 06:49. Nr 30 Tobbe Waern rakade in trissan, snyggt serverad av nr 7 Ponta Brolin och nr 26 Joel Eklund.

Säg den glädje som varar.., jo det kan jag nog komma på ett par grejor..men inte ikväll.
En snabb kontring ger NHC ny ledning.
1 – 2 skramlar in med 08:09 på matchuret. Nr 17 J Dahlström nätar, och nr 28 M Sommarvik passar.Lååångt kvar av matchen, och KIKs 2a-line är ute efter ny kvittering, bra snurr i anfallszon på de gubbarna men denna gången når man inte ända fram.

Nästa grej att antecknas i matchprotokollet är en utvisning, tyvärr.
BP: 11:28 och ”busen” är nr 91 Jocke Andersson.

Hemmalaget står upp bra inledningsvis i detta numerära underläge, sen brakar det till i matchprotokollet.. KIKs nr 11 Källberg åker på en knätackling och åker själv på NHC-keepern som är i höjd med tekningscirklarna när han ska mota undan den läskiga pucken. På det uppstår tumult när Nora ”tar det säkra före det osäkra” och attackerar KIKs nr 11 med 3-4 man..

Kvällens vakthavande befäl i randigt delade ut 4 tvåminutare, en till KIK (11 Källberg) och 3 till NHC (5,17,28)
Allt detta skedde 12:07, och resulterade i att KIK fick spela 4 mot 3.
Det höll sig dock inte länge, redan efter 13:19 så är det dags för ny KIK-utvisning. Nr 5 Robin Karlsson får 2 minuter för hakning tror jag.

3 mot 3 ett tag, som följs av spel 4 mot 3 i 10 sekunder, och även 4 mot 5 i ca 1 minut.
Snurrigt med alla utvisningar, och inget av lagen kan dra några fördelar av detta.

När vi är framme i slutet av första perren så hittar den randige en ny KIK-buse.
BP: 18:12 och busen är nr 16 Danne Källberg.
Det känns inte bra nu, KIK har en mkt otydlig rollfördelning i sitt BP, och förlorar alla situationer i man-man. Resultatet låter inte vänta på sig.
1 – 3 dyker upp på resultattavlan när klockan står på 19:37.

Någonting sägs av KIKs nr 13 John Sättermann, vilket ogillas av den randige och kvällens första MC är utdömd (10 min personligt) men ingalunda den sista.

Slut på första perren
, en period som förstördes av utvisningar (som jag kan tycka är lite kinkigt bedömda emellanåt). KIK förlorade mest på det. KIK har flest avslut på mål, men det är på tok för svaga avslut som en i stort helt oskymd gästkeeper kan parera ganska enkelt. Flummigheten i egen zon känns oroande.

2a p:
Två måls underläge är inte mycket, så nu tar vi nya tag.
3 minuter in på mittenronden så är KIK svettigt nära att reducera NHCs ledning. Det är nr 29 Kristoffer Karlsson som letar sig in framför mål och fintar väck Nora-keepern och skall bara lägga in trissan i mål..,men Nora-keeperns klubba ligger kvar på mållinjen och räddar pucken.Suck!

Bra fart på hemmalagets aktioner tvingar Nora att hålla fast och haka.
PP: 03:23 när NHCs nr 33 T Dahlström får sitta på botbänken.

KIK har svårt att komma till i uppställt pp, men man kommer ändå i svepande anfall ett par gånger som mkt väl kunde ha resulterat i fler hemmamål om bara avsluten haft bättre riktning. Nr 7 Ponta Brolin serverar en macka till nr 24 Putte Palmkvist men det blir ett studsskott över mål, kort därefter serveras nr 4 Per Berg en liknande macka av nr 5 Robin Karlsson men skottet går tyvärr utanför.

Noras BP denna gången var mkt bra, och man stressar KIKs puckhållare som får stå med magen mot sargen istället för rättvänd inåt planen.

Flummigt spel i egen försvarszon från KIKs 2a-line, man sorterar inte och Krille Jansson i hemmakassen lämnas åt sitt öde..
1 – 4 kommer efter 06:14. Nr 17 J Dahlström nätar (igen) Han assisteras av nr 7 J Eriksson och nr 21 M Carlsson.Kändes tungt nu, och därför var det mycket skönt att anteckna en ny KIK-reducering.

Det är KIKs 1a-line som gnuggar i anfallszon, pucken letar sig fram till nr 91 Jocke Andersson i sin position framför mål, Jocke klipper till med en riktig rökar.., nja, pucken fladdrar som en halt badmintonboll efter halvträffen, i en härlig bana över Nora-keeperns ena axel. Härligt!!


2 – 4 klockan 07:02. Nätade gjorde alltså Jocke Andersson

I detta skede så byter KIK keeper, Jansson ut och Angbäck in.

Vad KIK behöver nu är ett mål till, till att börja med..man behöver inte en utvisning till..
Det får man.
BP: 09:12 när KIKs nr 29 Kristoffer Karlsson ska ha spearat någon. Det ger 5 min + game.
En tanke fladdrar förbi..”-Går tåget nu?!”
Nej, det gör det inte. KIK står upp bra och tvingar Nora till egna regelvidrigheter.

Nora drabbas alltså av utvisning, och detta efter 10:02.
Nora HC skulle kunna starta en manskör, det låter inte bra men de har röstresurser. De står upp och skriker i stort sett hela tiden. Mycket märkligt att domartrion inte gör något åt det eftersom det fortgår hela matchtiden. Svagt!!

Nu har vi spel 4 mot 4 i ca 2 minuter.
Nora tilldöms straff i minut 11, jag står i andra planändan så jag har svårt att bedöma riktigheten i detta. Hur som helst så skrinnar Noras straffläggare med fart mot Jocke Angbäck i hemmakassen. Ett par snabba dragn.., men den snabbaste var hemmakeeper Angbäck som helt resolut slog undan pucken och spänningen var över.


Mycket bra agerat av Angbäck!


KIK får fler tillfällen i numerärt överläge i mittenperren, men de 5-6 skotten på mål träffar bara magplattan på Nora-keepern, som inte lämnar många returer.

KIK tvingas till nytt BP när nr 11 Nicke Källberg inte kan hålla sig från att ge igen, vilket naturligtvis uppmärksammas av den randige. För enkelt!
Hemmalaget fredar sig bra, och mittenperren avslutas med Nora-bus prexis när pausvilan inträder.

3e p:
KIK inleder med spel i 5 mot 4 i 2 minuter, men redan efter 23 sekunder så blir det 5 mot 3 eftersom Noras nr 5 A Jensen åker ut.

KIKs PP är i detta läge under all tänkbar kritik, pucktempot är smärtsamt lågt. KIK har inget special-team för PP. Det står helt klart. Här har man en jättechans att komma närmare och t o m kvittera men 1:40 ca förflyter med 2 mans överläge utan ett vettigt avslut på mål..och Nora spelade inte ens bra i BP denna gången.
Som ”grädde på moset” så bjuds NHC på ett numerärt överläge.
BP: 03:26 så får nr 11 Nicke Källberg sätta sig på botbänken igen.

Detta BP gör KIK bra, samtidigt som NHC är lite nonchalanta och försöker sig på soloraider.

KIKs 3e-line trampar runt i anfallszon, och naglar fast pucken där. Nr 13 John Sättermann jobbar hårt och tas tillslut omhand med oschyssta medel.
PP: 06:14 när NHCs nr 7 J Eriksson åker ut för tripping.
Bättre fart på puck och platsförflyttningar tvingar Nora att släppa till luckor.



En av dem, luckorna alltså, hittar KIKs nr 16 Danne Källberg som helt sonika kliver in och rakar dit trissan bakom Nora-keepern. Skönt!
3 – 4 07:40. Nr 16 målar och nr 21 Henke Johansson passar.

Det gäller att glädjas när man kan, för det svänger fort.
BP: 08:40 nr 11 Nicke Källberg

KIK har inledningsvis de bästa chanserna med en man mindre, två gånger om skottar nr 30 Tobbe Waern och nr 26 Joel Eklund, dock utan önskvärt resultat. KIK blir fulltaliga, men bara sekunder senare så går NHC fram till en tvåmålsledning igen.
3 – 5 efter 10:51. Nr 21 M Carlsson nätar, nr 17 J Dahlström och nr 5 A Jensen assisterar.
Man brukar snacka om ”opsykologiska” mål..

Time out tas..av Nora HC!. Vem håller i rodret i matchen..? NHC!
Denna Time out gör ingen störra nytta för NHC, tvärtom så är det KIKs 3e-line som jobbar sig till en tek i anfallszon. Teken vinns av nr 5 Robin Karlsson rakt bak till nr 13 John Sättermann som drar iväg pucken i vänsterklykan. Snyggt och välkommet!!


4 – 5 kommer efter 11:52. Viktigt!!
KIKs 3e är ett par minuter senare nära att kvittera, men pucken styrs tätt utanför.


Momentum är viktigt
, men det har inte alls fungerat för KIK hittills. En positiv händelse, typ mål, följs upp av en negativ händelse.
BP:13:45 när nr 13 Sättermann befunnit sig på fel sida lagen. (hmm)Nu är frustrationen stor bland KIKarna, först hos nr 24 Putte Palmkvist och sen hos nr 26 Joel Eklund. Frustrationen kommer av att KIK drabbas av ytterligare en utvisning, nr 16 Danne Källberg som får 2 minuter för hakning. Resultatet blir att båda herrarna utvisas 10 minuter vardera.

KIK är ena stunden nära att kvittera,
och i nästa stund så får man spela 3 mot 5 plus att 2 lirare får duscha. Fokus någon!
3 mot 5 i ca 2 minuter följer.

Nr 1 Jocke Angbäck i hemmakassen ställs nu på hårda prov, gång på gång motar han pucken och gör ett par riktigt svettiga ingripanden. Tyvärr skadas han och tvingas utgå, varpå nr 61 Krille Jansson återigen ställer sig mellan stolparna.

4 – 6 kommer klockan 14:56 tyvärr, trycket mot hemmakassen blir övermäktigt tillslut.

Det finns fortfarande gott om tid kvar, KIK klarar av ytterligare ett par numerära underlägen och ligger faktiskt på i ett par-tre bra chanser till reducering med en man mindre, men med 50 sekunder kvar av matchen så kontrar NHC in sitt sjunde mål, och slutresultatet blir 4 – 7

KIK vinner skotten i alla tre perioder men effektiviteten är inte vad den borde vara.
Matchen förloras dock för att man inte kan hålla sig på isen. Man kan gnälla på domaren, jag kan i alla fall göra det, men KIK förlorar på eget grepp. Nora HCs 1a-line gör 6 av 7 mål ikväll, och många av dem i PP eller som ett indirekt resultat av PP.

Här är skillnaden mellan lagen, Nora HC har ett starkt vapen, ett special-team i PP som vinner matchen åt dem. Det har inte KIK.
Matchens minus:
-       PP
-       Felriktad energi (12x 2 min, 3 x 10 min och 1 x 5min+Game)

Matchens plus:
+    Angbäck och Jansson (Angbäcks straffrädding sitter kvar på näthinnan)


Coach Brolin var förmodligen en av KIKs bästa på isen ikväll, men jag ser honom mycket hellre i båset. Jag tror att han från den positionen skulle ha kunnat påverka matchbilden och bromsat upp det negativa energiflödet i ett tidigt skede, det hade sannerligen behövts ikväll.


Hitta glädjen, jobba med stämningen i laget och gör en nystart.


Derby nästa!


//Falken


Kommentarer
Postat av: Westergren

Oj det verkar ha varit en tuff och grinig match? Domarna fick jobba rätt hårt....det är ju kul ibland men det är roligare om det är jämnt, bra fart, tufft på rätt sätt och lite mindre utvisninga. Kul är det ändå att läsa match ref samt din syn på matchen..

2009-11-21 @ 10:15:18
Postat av: chelios

vad gjorde Brolin på isen? det var ju inte dåligt med folk ...

2009-11-21 @ 11:02:13
Postat av: From Russia with Love

Vem dömde i kungsör??

2009-11-21 @ 15:06:26
Postat av: Falken

Westergren: Jo, det blev grinigt mkt pga den randiges flathet mor Noras beteende i båset bl a. De stod upp och skrek matchen igenom så fort någon de ville ha utvisning, könsord och hån av grov kaliber skreks till förbipasserande spelare. En mkt tråkig och låg nivå som borde ha beivrats i ett tidigt skede.

Interference verkar vara bortglömt av många domare, helt obegripligt att det tilläts så mycket. Det tjuvades en hel del också vid icing, man bytte fast man inte fick. En helt igenom kass domarinsats tyvärr! Dock, KIK förlorade på eget grepp ändå tycker jag.



chelios: Bra fråga, 20 man i laguppställningen borde ha räckt. Han tillhör topp-skiktet som lirare i laget, men KIK behöver honom mer som coach.. Det är min ödmjuka mening iaf.



From Russia..: (varför kallar du dig så?)

Vet inte vem som dömde, han hade inget namn på ryggen och jag glömde kolla med sekretariatet. Har nog inte sett honom förut tror jag.

2009-11-21 @ 16:03:49
Postat av: From Russia with Love

tjaaa varöfr kallar du dig falken??.. okej där ser man..Kungsör verkar gå en tuff säsong till mötes.. Bröderna Källberg behöver nog coola ner en del.. så slipper ju KIK 2-3 utvisningar per match

2009-11-21 @ 16:28:16
Postat av: Westergren

Det spelar ingen roll vem som dömde tycker jag och mycket snack mellan spelare hör tyvärr inte vi, iallafall inte jag. Mycket skrik från båset skall beivras tycker jag men vad som är mycket och vad som tillåts är nog väldigt individuellt, jag varken vill eller kan kritisera varken domare eller spelare i en match jag varken sett eller hört något om. Vad man ändå förstår så förlorade KIK ej på grund av domarna. Det kan vara så att både KIK och domarna hade en dålig dag men det vet jag inte eftersom jag som sagt inte såg matchen...Det är bara att ta nya tag....Och komma ihåg att ha fokus på det som går att påverka, alltså sin egen insats för lägger man fokus på de randiga, tappas ofta hela matchen....Spela tills det blåses av och köp det som döms, även om man inte håller med så är det inte troligt att beslutet ändras :)....Mitt konstiga svar på en svår fråga och kanske en liten tankeställare.

2009-11-21 @ 16:39:04
Postat av: Falken

=) Ja, det blev bara så.. Har lite med den gamle coachen Lasse Falk att göra, men bara lite. Tycker förstås att From Russia with love låter mer spännande.. =)



Mmm, just nu är det ingen vidare stämning i laget. Glädjen saknas av någon anledning tyvärr.



Ang Källbergarna så var det bara Nicke som var för het senast, annars har han (fram till i går)varit riktigt bra för laget med sin aggressivitet. Mot Nora gick det betydligt sämre tyvärr. Det är dock många som behöver skärpa till sig om det skall bli bättre.

2009-11-21 @ 16:41:05
Postat av: Pontus Brolin Öhrn

Hej Falken med flera! Orkar inte gå in på anledningar över att jag spelade(kan ju bero på sjukdomar på fel platser osv).Jag har yttersta ansvaret så jag tar helt och hållet på mig förlusten och hoppas det stannar där,känns som inte spelare behöver fler motgångar! MVH Pontus KIK Hockey.

2009-11-21 @ 19:10:15
Postat av: Falken

Pontus: Jo, jag tvivlar inte på att det fanns skäl som gjorde att du beslutade dig för att spela. Jag hoppas att jag inte har trampat i klaveret, det skulle vara tråkigt om du kände dig oförtjänt kritiserad, jag har bara uttryckt min åsikt om matchen. Det betyder inte att jag har rätt, men jag försöker alltid ge konstruktiv kritik och lyfta fram både minus och plus. Om du tycker att mina referat påverkar dig/laget på ett negativt sätt så har jag misslyckats kapitalt. Mvh Falken

2009-11-21 @ 19:56:48
Postat av: Pontus Brolin Öhrn

Hejigen.Du har absolut inte trampat i klaveret! Känner mig inte oförtjänt kritiserad heller,som sagt så har jag yttersta ansvaret för laget. Jag tycker dina referat är otroligt bra att läsa. Tycker också att det stämmer riktigt bra. ibland för bra:)Kritik är oftast befogat men tycker inte om när enskilda spelare blir uthängda. Dock inte dina referat. Fortsätt göra ett bra jobb,det uppskattas. MVH Pontus

2009-11-21 @ 20:25:50
Postat av: Falken

Skönt!Ville ändå kolla för säkerhets skull. Referaten, mina iaf,är personligt färgade med känslor och reaktioner men jag försöker akta mig för att hänga ut någon enskild person, helst inte ens en femma som misslyckats totalt nån match (det är man ganska medveten om ändå )

Som coach får man kanske ändå räkna med att,som den ytterst ansvarige och den mest offentlige personen i sammanhanget,bli ifrågasatt när det gäller taktik och varför man inte tog time-out eller varför man väntade så länge med att ta ut keepern osv. Men det är jag övertygad om att du köper. Men sånt skall förstås vara nyanserat och konkret och inte en massa flummigt gnäll.



Tack för uppskattningen, det uppskattas! =)



GO KIK!

2009-11-21 @ 22:55:45
Postat av: Nora

Falken, skönt referat som vanligt men klart det ska kritiseras när det behövs. Du skriver att Nora spelarna skrek könsord till spelare som åkte förbi båset. Och ja, det gjorde vi men det föregick att 2 av 3 gånger så var det en KIK spelare som startade även det tugget. Speciellt nr 8 som var rent ut sagt patetisk när han trots att vi ledde åkte runt och "hånade" våra spelare flera gånger. Kan köpa att man är lite kaxig när man leder och är på våg mot en skön vinst på bortaplan men att som KIK spelare höll på matchen igenom var bara löjligt. Dessutom var det flera spelare som inte tackade efter matchen. Inför sin hemma-publik, och i lite tyngre tider som der verkar vara för KIK så ska dom nog vara glada om det kommer folk på matcherna i forts. Och det var väl minst 2 snack-tior som kunde vart det dubbla för hemmalaget. Och domarn kanske inte var klockren i alla situationer men det var åt båda hållen ska gudarna veta. Glöm inte att KIK kör över våran målvakt, vi står upp för han men drabbas ändå hårdast med 3 utv mot bara en på KIK spelaren. Sådär. Det var min åsikt iaf. I övrigt tycker jag som vanligt din blogg är sjukt kul att läsa och att du har väldigt mycket rätt i det du skriver. Man glömmer nog ibland att du trots allt inte är opartisk med tanke på din koppling till KIK men det får man ju köpa. Alla är färgade. även jag som Nora spelare kan tycka att mitt lag ibland är bättre än vad vi är och värda mer poäng i vissa matcher än vad vi kanske skulle ha men så är det. Kul med lite snack även på den lägsta av nivåer inom hockeyn! Så forts gör ett grymt jobb så hoppas jag vi ses I Carlsson hallen!

2009-11-22 @ 14:55:21
Postat av: Falken

Nora: Prexis, jag är inte opartisk, men jag försöker vara så objektiv jag kan ändå. Sen kan jag ju bara beskriva matchen utifrån min position, jag hör/ser ju långt ifrån allt på isen t ex.

Jag tyckte att ni betedde er illa med det ständiga gapandet från båset, och droppen kom när jag fick höra från andra om könsorden från ert bås, därav min kommentar.



Självklart går åsikterna isär om olika matchsituationer, beroende på både tröjfärg och vart man befann sig, på isen,båset eller på läktaren.

Ang KIKs uppträdande så är jag ganska tydlig med vad jag anser om deras onödiga utvisningar, som var många. Det är för dåligt helt enkelt!



Tack för din kommentar, och tack för uppskattningen av bloggen!



Kommer säkert med till Carlsson-hallen.

2009-11-22 @ 19:52:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0