Skultuna IS - Kungsörs IK: 5 - 4 (1-1,2-2,2-1)

Matchref:
Tyvärr bjöd Skultuna IS inte på något matchprotokoll, så jag har ingen laguppställning.

Det kan dock ha sett ut såhär, typ:
61 Cricko Jansson i mål
1a:
13 Säta
5 Robba Karlsson
4 Per "farsan" Berg
27 Johan Larsson
16 Danne Källberg
2a:
25 John Gustavsson
30 Tobbe Waern
29 Kristoffer Karlsson
28 Frasse Gustavsson
22 Daniel Mård
3e:
26 Joel Eklund
14 Fredda Pettersson
11 Nicke Källberg
20 Pekka Korhonen
8 Emil Lundekvist
4e:
18 Danne Karlsson
91 Jocke Andersson


1a p:
Keeprarna i respektive lag vinkar till Westergren, referee of the game, att de är redo för spel.
KIKs representant heter "Cricko" Jansson och har nr 61 på ryggen.
Pucken släpps och spelet är igång.
Första 2 minutrarna klart till KIK, alla tre liner har bra fart på benen.
 
Tyvärr hittar den randige regelvidrigheter hos nr 8 Emil Lundekvist,
och  KIK spelar BP från 04:16.
Ett skott når fram till KIK-målisen, men utöver det inga farligheter alls.
 
I minut 8 så ligger KIKs 3e-formation på hårt i anfallszon, hjälper varandra och slungar iväg tre-fyra skott mot hemmakassen.
En jättetabbe från en SIS-back leder sånär till mål för KIK, men burväktarn undanvärjer i sista stund.
 
Frenesi och hårt jobb från KIK genererar spel i PP.
 
PP inleds klockan 09:04, och KIK är, genom nr 30 Tobbe Waern, riktigt nära att ta ledningen direkt men pucken rullar i princip på ryggen på hemmakeepern och ut. KIK tar ändå ledningen, genom nr 27 Johan Larsson när KIK öser på och bara ska ha in puckskrället över mållinjen. Assisterade gjorde nr 13 Sättermann och nr 4 Berg
Alltså, 0 - 1 klockan 10:33. Skönt!!



 
I minut 12 så bjuds SIS nr 13 på ett gyllene friläge, men pucken hoppar så här dags ganska friskt på den skrovliga isen..tack och lov.
 
Nu har tyvärr KIK bytt inställning, från frejdigt och intensivt med bra fart på grickorna till ett ängsligt uppträdande med virrigt spel i egen försvarszon.
Man spelar som om man ägde pucken utan att gör det. Skitjobbet görs inte och det känns inte alls bra nu.
 
KIKs nr ? (såg inte vem, och hörde heller inte vem pga otroligt eko i hallen) visas ut pga Puck out, och dags för spel med en gubbe mindre.



BP: 16:30. Hönsnätet runt sargen spelar nu KIK ett spratt (hönsnätet borde fått en ass) när pucken studsar toksnett och rakt i gapet på en SISare som hittar fri gubbe framför mål, som i sin tur hittar ett annat nät..tyvärr.
1 - 1 kommer med 18:01 på matchuret.
Nytt BP kommer när KIK blir helt stillastående på hälarna och trippar en SISare, tripparen heter nr 22 Måård.
BP: 18:47. Det ordnar sig utan större problem.
 
Slut på förstaronden, och en bra start har käkats upp av frånvarande skitjobb, för långa avstånd och sega grickor.
Skott: 10-12 Utv:2-6 (min)
 
2a p:
KIK får inleda mittenperren med 46 sekunder i BP, vilket man gör bra.
Ganska snart byter man roller, och KIK får spela med en gubbe mer.
PP:01:49, och bra fart direkt från KIK vilket leder till ytterligare en gubbe på botbänken för hemmalaget.
Alltså spel 5 mot 3 för KIK i en go stund, tillräckligt bra och tillräckligt länge för..
1 - 2 efter 02:57. Missade att skriva upp vem som målade, så det vet jag inte tyvärr.
 
SIS ligger på mot KIK-målet och lite tuppfäktning inträffar. Verkar harmlöst men det är väl för att jag inte gått någon domarkurs.
Dubbelutvisning klockan 05:21, KIKs buse heter nr 5 Robin Karlsson.
 
Ett gäng sekunder senare så får KIK spela med en gubbe mer igen.
PP: 05:47, och alltså spel 4 mot 3. Det blir ett par skott mot SIS-kassen, men annars ganska harmlöst.
 
KIKs 3e-line har bra intensitet och öser på runt hemmakassen, nr 26 Eklund får pucken i 100% tokrent läge mitt i slottet men lyfter pucken 100% över.
Eklund surar inte för det, han hämtar pucken och levererar en räkmacka de luxe till polarn nr 11 Källberg och vi har nytt härligt rassel..


1 - 3 efter 08:12, målade gjorde nr 11 Nicke Källberg och assisterade alltså nr 26 Joel Eklund.
 
Ny kraft i bröst och bringa för KIKarna, och man ligger på med hårt jobb i anfallszon. Pucken naglas fast i zon, och detta till en SISares förtret. Liraren blir så frustrerad att han börjar stampa med grickorna för att mosa hockeyblad efter sargen.., helt under överinseende från kvällens sheriff..utan åtgärd trots 4-5 bladhackarförsök.. Märkligt agerande från fler än ett håll!


 
Spelet i egen försvarszon har inte imponerat, och det fortsätter tyvärr. Pucken jagas utan tanke på att ta sin gubbe och räknefelet inträffar.
2 - 3 efter 11:12. Svagt spel från KIK som hemmalaget utnyttjar utan pardon.
 
Isen orkar hålla ok standard i en knapp period, och nu rullar pucken mer än den glider.
BP:16:50, när KIKs nr 29 Kristoffer Karlsson visas ut.
Nytt rassel hörs, och det kommer efter ett mkt bra powerplay från hemmalaget, det var bara en tidsfråga innan det var utjämnat.
3 - 3 efter 18:11.
 
Mittenperren är slut, och vi ser samma tråkiga trend som i slutet på första perioden.
Skott:13-16 Utv: 8-4 (min)
 
3e p:
Inledningsvis i slutperren så bekymras man av att det inte verkar finns någon tydlig rollfördelning i egen försvarszon, man hjälper inte varandra. Gång på gång vänder 2 - 3 KIKare på defensiv blå fram och tillbaka för att ta emot en puck som inte ägs av KIK, man deltager inte i skitjobbet.
 
Nytt slarv med för mycket folk på fel sida om pucken, vilket leder till fint läge för SIS. Skottet tas förvisso i rätt ögonblick men ser ändå ingalunda otagbart ut eftersom det avlossas från blå och utan högre hastighet.
4 - 3 efter 06:05
Mycket tid kvar, och KIK ser lite rappare ut nu igen i minut 9. Tyvärr åker KIK på ännu en utvisning, helt i fel läge kan man lugnt säga.
BP: 11:33 när nr 13 John Sättermann visas ut. KIK ser ut att reda ut det, men tyvärr ramlar pucken in igen, i fel kasse.
5 - 3 efter 13:13.
Fortfarande mycket tid kvar, men isen är nu sämst igen och pucken hoppar och far..för båda lagen.
 
KIKs nr 11 Kjellberg är en energispelare som KIK behöver, i alla fall så länge som energin används på rätt sätt. Det gör den ikväll.
5 - 4 kommer upp på resultattavlan efter 14:42, och detta efter hårt och tufft jobb av nämnde nr 11 Nicke Källberg som utan assist ser till att KIK kan utmana hemmalaget in i det sista. Mycket härligt att se!!
 
KIK-forceringen kommer, och den skördar resultat i form av SISare i busbåset.
PP: 17:38 I samma stund tar KIK time out. Cricko Jansson i KIK-målet byts mot en extra utespelare och KIK spelar 6 mot 4.
SIS får tag på trissan ett par-tre gånger men siktar inte bättre än att spelet fortsätter.
Ny utvisning på en SISare kommer klockan 19:33, och spel 6 mot 3.
KIK spelar stressat och tar avslut utan att ha folk på kassen, samtidigt som hemmalaget kastar sig för att täcka puck.
Ny utvisning kommer när en hemmalirare har skickat pucken över sargen, då vi har 7 sekunder kvar.
 
Närmare än så kommer KIK inte ikväll.
 
Rättvist? Jo, det får man allt lov att säga. SIS var vassa när läget kom, och visade över hela matchen en mycket större kampvilja.
 
Skott:10-16 Utv: 6-2
Skott totalt:33-44


"-Kolla grabbar, jag ser en fisk under isen..!!"

Matchens lirare: SIS keeper, som knappt släpper en retur och uppträder mycket stabilt.
 
Minus i matchen: Spelet i egen försvarszon? Skitjobbet?En för alla, alla för en?
Plus i matchen: Nr 11 Nicke Källberg. Med bättre flås blir han ännu nyttigare för KIK.
 
Kuriosa: Kungsörs ishall har utmanats i striden om kallaste hallen i Sverige, men Skultuna leder klart och ohotat i sämst is-ligan.
 
Upp med skalln, nya matcher kommer!
 
GO KIK!!


Tack till fotograf Sättermann för matchbilderna!!





Kommentarer
Postat av: Westergren

Kul rapport som alltid falken men fick ingen uppfattning om det var fel utvisningar jag tog eller om det var helt fel? Jag tyckte det var en underbar match att döma med bra fart ( för div 3 ) bra stämning på isen, och jämnt i spelet resultatmässigt. Sedan att KIK vann skotten med 44-33 och var mindre effektiva, med en mycket bra målvakt i hemmalaget som den stora matchvinnaren för SIS. Vad tycker du om det? Sedan är det som alltid, man kan diskutera olika situationer hit och dit men från mitt håll så tycker jag att jag fick med de utvisningar som var något att plocka...plus minus ett par...

2009-10-24 @ 01:07:45
Postat av: Falken

Tjena Westergren, trevligt med storfrämmande på bloggen! Nja, på det hela taget så var nog dina bedömningar helt ok. 100% rätt har nog ingen, någon gång, men det är ju inte realistiskt heller.

Jag kan nog tycka att det var lite kinkigt med dubbelutvisningen, men du stod ju närmare förstås =)

En fråga: När SIS-liraren står och stampar frenetiskt efter klubb-bladet (jag tror du vilket tillfälle jag syftar på) så bör det väl bli någon form av åtgärd!?



Jo, SIS-keepern var enligt mig matchens lirare, även om KIK gjorde det lätt iom att man var för snälla framför honom (fri sikt)



Kul att du uppskattar referaten, återkom gärna med synpunkter och kommenterar, det uppskattas från mitt håll!

2009-10-24 @ 01:20:49
Postat av: Westergren

V id dubbel utvisningen tycker jag att SIS spelaren slår på målvakten och sedan kommer KIK spelaren och slår två snabba i huvudet på sis spelaren varpå jag inte kan ta bara ena spelaren, det var så jag uppfattade situationen. I din fråga om stampandet på klubb-bladet är jag helt lost faktiskt och kan inte minnas det, vilken period?

Jag läser alltid dina referat och tar till mig mycket då du ibland haft rätt:) Det finns från min sida vissa regeltolkningar som du haft fel på, men många fler saker du haft rött på. Jag mins framför allt en från förra säsongen då jag fick "skit" av dig för att jag " lekte coach! och blåste av för att ena laget ( motståndarna ) inte hade rätt antal spelare på isen, men vi får tyvärr inte släppa pucken då. Sedan har jag efter att ha läst dina ref många gånger tagit till mig av kritik. Det är alltid lärorikt att få höra hur det uppfattas från sidan av plan. Tyvärr har vi som domare inte alltid en bra dag på jobbet men det vet du ju redan:)...Så här uppfattade jag matchen i dag. http://kbs.zoomin.se/blogg.html

2009-10-24 @ 01:51:58
Postat av: Pontus Brolin Öhrn

God morgon Falken.

Läste nyss ditt referat om matchen.Tycker det stämmer riktigt bra.Vi pratar om att alla måste hjälpa till med skitgörat men tyvärr så stannar det i omklädningsrummet gång på gång.Tar man ledningen med 3-1 måste man inte börja jaga fyran direkt utan ta ett par "grisbyten".I egen zon ska vi vara 6 spelare tills vi jobbat klart men även där kommer det inte med ut på isen.Efter en fundersam(sömnlös)natt så hittar jag lite positivt att ta med sig tills nästa match.Första 10min i perioderna. 44 skott på mål(dock många med fri sikt).Nu har man två saker man kan göra. Antingen lägger man sig ner och ger upp eller så reser man sig,tar lärdom och blir både starkare och bättre.Jag lägger mig INTE.

mvh.Pontus KIK Hockey.

2009-10-24 @ 08:46:39
Postat av: Falken

Westergren: Det bjuds på ännu en dimension när man får din syn på matchen, och det är ju välbehövligt eftsom jag inte kan alla regler till punkt och pricka. Oftast handlar nog mina reaktioner om bedömningsnivån, att samma förseelse ena stunden är ingenting för att i nästa läge vare 2+2 t ex. Så var det inte i denna matchen dock. Min synvinkel är ju en aning färgad också, men det är svårt att undvika.. =) Grymt kul att vi fått denna dialog, den fortsätter jag gärna! Schysst blogg, den kommer jag att besöka ofta.

2009-10-24 @ 10:44:56
Postat av: Westergren

Tack för det Falken. Ja kan bara hålla med att det är kul och nyttigt att ha denna dialogen och läsa/höra hur andra uppfattar vissa saker i en match utifrån vart man befinner sig, så som spelare, ledare och supportrar. Självklart är man färgad men det brukar man kunna frånse efter att den värsta inlevelsen lagt sig och man kan se med lite anndra ögon. Att det i vissa situationer bedöms olika för vad som ser ut som liknande från läktaren tror jag beror mycket på att iallafall i mitt fall är vart jag befinner mig på isen och hur nära eller hur långt ifrån jag ser situationerna

Är det något du undrar över i min bedömning så var inte rädd att fråga, jag kommer fråga dig och veta att jag får ett svar utifrån din vinkel.

Jag hoppas och tror att jag kommer utvecklas om man får reda på saker från alla håll, och även redogöra för mina tankar om vissa situationer och hur jag bedömer dem. Sedan tror jag att spelarna också kan förstå lite bättre när de får höra dem också.

2009-10-24 @ 12:30:16
Postat av: #26

Pucken låg 100% på "högkant" också.. så jag slängde mer eller mindre pucken över mål.

Fantastisk rapport! keep up the good work!

2009-10-24 @ 14:17:18
Postat av: Falken

Tjena Brolin Öhrn!

Jo, det märktes i uppstarten på perioderna, utom möjligtvis i inledningen på 3e, att "mantrat" (coachingen) satt där men sen avtog det märligt nog.

Från min synvinkel, så verkar man göra olika bedömningar av matchsituationerna, vilket gör att man inte hjälper varandra. "Ingen" hjälper till med att screena bort en motståndare i egen zon t ex, var och får klara sig själv, varpå puckhållaren sstressas att slänga iväg pucken utan adress. "Ingen" fullföljer vid forechecking, utan man bara sträcker fram klubban och vänder i jakt på puck, och lämnar motståndaren spelbar i nästa läge. Att gå på kropp ser väldigt otajmat ut överlag, om det sker överhuvudtaget. "Grisbyten" kräver ödmjukhet, och det kräver informella ledare som går före. Dom finns nog i KIK, men dom måste kliva fram nu! Positiva saker finns definitivt, och det är bara att ta med sig det och bygga vidare. Hörde att det kunde vara ruggigt med folk på träningarna, kanske för många för att det ska bli kvalitet eller vad tror du!? Som man tränar lirar man sägs det, och det ligger mkt i det.



Självförtroendet saknas på flera håll nu, vilket hämmar kreativiteten. Många underpresterar tyvärr, men det kommer att vända, det är jag säker på.



Härligt Pontus, att ge upp finns inte!

2009-10-24 @ 16:56:57
Postat av: Falken

#26: Nästa gång sitter den! Jag är 100% säker =)

Tack för berömmet, det kommer definitivt mera..

2009-10-24 @ 16:59:37
Postat av: Pontus

Hej! Återigen slår du huvudet på spiken. Stämmer bra det mesta.Som man tränar spelar man men det är inte riktigt så för oss känns det som.Just nu är vi bättre på träning än match men det ska det bli ändring på.Vi har varit många på träningarna men är nu löst. Går inte att ha 30 spelare på isen och hinna med att se allt.Vi kommer att vända detta med start fredag.

mvh Pontus

2009-10-24 @ 20:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0