Inför omstarten av div3 Örebro/Västmanl.

Snart omstart i div3 Örebro/Västmanland..men först lite tjöt om de 12 omgångar som spelats hittills.

Efter 12 omgångar (HC Örnen och GSK har bara spelat 11) så ser alltså tabellen ut så här:
 1.  Hallsta HK: Varken flipp eller flopp, helt väntat att Hallsta är i topp, men det tror jag inte att man kommer att vara efter 22 omgångar. 

 2.  HC Örnen: Sett med bakgrund av de nyförvärv man fick inför säsongen så är Örnens tabellplacering inte heller varken flipp eller flopp. Örnen är enda laget utan torsk hittills, och det kommer man att vara även efter "seriefinalen" nu på fredag borta mot Hallsta HK. Örnen gör flest mål och släpper in minst, det bör innebära serievinst när det är färdigspelat.

 3.  GSK: För mig, med begränsad förkunskap om Hyttan, så är deras 3e-plats (och spel) en klar flipp. Mycket bra defensivt, vilket innebär att man bara släpper in 2,54 mål per match och att man bara förlorat en match hittills. Topp-3 kommer nog att vara intakt när detta är klart, även om jag alltså tror på en ny ledare.

 4.  Nora: Jag hade ingen direkt överdriven respekt för Nora Hockey inför säsongen, och det har jag inte nu heller. Nu ger jag Nora den respekt de förtjänar, Nora flippar och de är klart starkare än tidigare säsonger mest pga en riktigt vass 1a-line. Jag tror inte att de mäktar med att hota topp-3, de kan t o m få svårt att behålla sin 4e plats.

 5.  Hällefors: Denna div3-serie har höjt kvaliteten rejält mot de senaste 4-5 åren. Hällefors IK ligger bakom en del av detta. Rickard Ekström och Tobias Foogde har naturligtvis blivit en rejäl injektion för laget, och det kan bara innebära en flipp. Den eftertraktade 4e och sista play-offplatsen innehas alltså av Nora just nu, men jag tror att det blir riktigt spännande in i det sista i o m att minst 3 lag kommer att kriga om det.

 6.  Kungsörs IK: KIKs inledning floppade rejält, men för de initierade så kom det kanske inte som en överraskning i o m att backbesättningen tidigt såg tunn ut. Det är dock andra saker som kanske spökat mest för Kungsörslaget. Laget som ett par säsonger bakåt haft sin styrka i att ha ett grymt drag, sammahållning och energi har denna säsong inte alls haft kul. Det har saknats något, spelet i egen zon har klickat rejält, men det största problemet tror jag har med lagets felaktiga/bristande fokus att göra. Coach Brolin Örn har inte alls fått ut den potential som laget har, i de senaste 2 matcherna (seger borta mot HHK och hemma mot SIS) så kan vi dock ha sett en vändning. Anton Hult, nygammal KIK-keeper, gjorde efterlängtad och välbehövlig comeback några matcher före jul. Viktigt det eftersom Jocke Angbäck skadade sig och Kricko Jansson var plötsligt "ensam" om keeperspaden.
Skador på bärande spelara har oroat, och kan fortfarande ställa till det men jag tror att KIKs poängskörd de 10 avslutande omgångarna kommer att vara större än i de 10 första. KIK vill spela play-off.

 7.  Felling/Frövi IK: Varken flipp eller flopp, jag tror att F/F IK kommer att befinna sig runt plats 7-9 när detta är klart. Ny tränare och påfyllning med arbogalirare gjorde att laget säkert hade högre ambitioner men jag tror inte att man mäktar med det denna säsongen iaf.

 8.  Skultuna IS: För mig en klar flopp så här långt, men "VIK-bidraget" har minskat mot tidigare år och då sackar SIS. Svårare är det inte. Jerry Östman, som gått till seriekonkurrenten Hallsta HK är självklart ett jättetapp för SIS. Östman gör skillnad i sitt nya lag, och ingen kan fylla på i SIS. 

 9.  Sala HK: Jag visste nästan noll om Sala HK, men de kommer ju från div4 så det blir varken flipp eller flopp för mig. Kanske har de något på gång, ett par nyförvärv har förstärkt laget, (seger i en träningsmatch mot SIS nu i mellandagarna) men högre än en ev 7e-plats tar man sig inte.

10. Köping: Flopp, helt klart. Iaf sett emot det lag man hade på det berömda pappret inför seriestarten. Jag har ingen större koll på om man kommer att ha ett bättre lag de nu efter jul, det kommer man att behöva om man vill förbättra sin tabellplacering.

11. ÖDIK: Kändes lite spännande eftersom det ryktades om att laget skulle få/ha ett gäng lirare med bra kvalitet och erfarenhet. Nu kan man inte ge ÖDIK ett annat omdöme än att de floppat kraftfullt. Snittar man på drygt 13 mål i baken per match i div3, då är man inte bra. Lite bättre kanske man har blivit, ett tränarbyte kanske har varit positivt, men laget hade behövt minst 10 lirare för att ens närma sig en seger.


Mer kommer under veckan..


Kommentarer
Postat av: ray burk

Dessa tror jag bli playoff-lag när serien är klar:



1. Örnen HC

Ett lag som hela tiden fyller på med div1 spelare o har en uttalad målsättning.



2. Hallstahammar HK

Bra lag med jämn o bred trupp. Laget måste kunna ta motgångar o inte vika sig som senast mot Kungsör för att nå kvalserien till 2an i år.



3. Guldsmedshyttan



Ett frodigt lag med fart o fläkt som ser ut som en stabil 3a när serien är slut.



4. Fellingsbro Frövi / Nora



Dessa två lag har en del potential att kräma ur sina gubbar frågan är vilket lag som kniper den sista platsen o får möta slutsegraren i playoffet.



2010-01-06 @ 18:00:36
Postat av: Tippa

Oj svårt men Örnen vinner nog serien

2010-01-06 @ 18:05:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0