Elvan som överraskade, skrällde och förskräckte.. To be updated..

Omgångens skräll är för mig att Sunne IK plockar 3 pinnar borta mot Hammarö, ingen tvek på det.
Ledning med 0 - 3 efter drygt halva första perioden måste ha överraskat de flesta. Inte för att någon tror att SIK är ett dåligt lag, utan mera för att Hammarö har varit så ruggigt stabila bakåt. Före matchen hade Hammarö bara släppt in 1,7 mål per match, o nu "rasade" det in 3 puckar på en halv perre. Vendelstam, Skoog (3+19) och Ejdsell (9+11) ligger bakom det mesta för SIK. Det två sistnämnda hittas på 3:e o 4:e plats i poängligan.
Det finns ett fint referat från matchen här
 
Sunne IK var inför serien ett lag som iaf jag hade svårt att sia om. Jag visste att klubben har gedigen div1-rutin, men ibland när man ramlar ur (oavsett hur man gör det) så kan det vara ruskigt svårt att ta sig tillbaka. Det händer att raset fortsätter, men det har det inte gjort här.
Jag tror att SIK blir att räkna med, och att de kommer att ta hem en placering i topp-5 när vi närmar oss 32 omgångar.
 
Hammarö är definitivt att räkna med, o där snackar vi topp-2 om 32 omgångar. Jag har inte sett alla lag, men det försvarsspel jag har sett från HHC imponerar väldeliga. Det är precis, vad jag tror, det som är avgörande när det blir dags för play-off och kval till div1, där jag tror att HHC kommer att finnas med igen. Det är väl ok om du har en stark offensiv o gör mycket mål, som GIK o FIF, så att du förhoppningsvis försvarar genom att anfalla, men det jag sett av deras försvarsspel så ligger de helt klart efter Hammarö bägge lagen.
Hammarö har bäst keeprar, och förmodligen beror en del på att de får bäst hjälp också. Fina 92,97 i räddningsprocent är riktigt bra av bägge keeprarna, men där Tomas Rydén får räknas som etta (94,12 på sju spelade matcher) Offensivt så litar man inte till en eller två poängkanoner som ska göra allt, man har en offensiv bredd istället, som placerar laget som det näst mest effektiva så här långt, när det gäller scoring efficiency.
 
Åmåls hemmatorsk mot Örnen, efter sd, är kanske ingen skräll direkt. På något sätt har man blivit van vid att överraskas, men jag trodde på hemmaseger. Det verkar ha varit en jämn match, där man följdes åt hela matchen. Skotten var också jämna, o så avgörs det var extrapinnen ska ta vägen när Örnens notoriske målspottare Michael Carlsson stänker in 3 - 4 en knapp minut in i sd.
 
Nja, Åmål kan hota alla lag en bra dag, nästan, men jag tror inte de har vad som krävs för att ta sig upp till topp-5, skulle tippa att de landar på den plats de nu innehar, alltså som sjua.
Örnen kan inte hota alla lag, men de kan ta poäng här och där, tillräckligt för att hålla Munkfors bakom sig. Det räcker ju dock inte, det gäller att kriga sig upp över nedre strecket också, men det klarar de inte.
 
IFK Munkfors hemmatorsk (0 - 13) mot Forshaga IF överraskar ingen, men om man tittar till skottstatistiken: 26-28 (10-11, 9-9, 6-8) så ser man att det var en otrolig skillnad på effektivitet..som inte heller är överraskande. FIF parkerar nämligen i topp i scoring efficiency, o gör mål på var femte skott.
 
Jag har mycket svårt att tro att IFK Munkfors klarar att räta upp det här, o min gissning är att de kvalat sig till div3 när sista skrillan är slipad för den här säsongen.
Forshaga IF har förmodligen den starkaste offensiven i serien, bl a mycket på grund av Robin Wall och Robert Ewen, som  har samlat ihop 22 poäng var efter 11 omgångar, o toppar poängligan med det. FIF kommer att gå långt på sin offensiv, men jag tror man är för ojämna i egen försvarszon för att på allvar hota topp-2, och jag tror därför inte att man tar sig till div1-kval.
 
Grums studsar som väntat tillbaka, o vinner enkelt hemma mot jojo-Navvies. Skotten 47-18 visar tydligt vad det handlat om. Epitetet jojo passar inte så bra just till denna matchen, eftersom ingen väntat sig något annat än Navvies-torsk, men hittills så har Navvies kunnat kompensera riktigt låga (oväntade) resultat med (mer oväntade) höga resultat. Det vittnar om inte annat Hallsbergarnas playoff-placering om.
Med 66,66% av serien kvar så kan förstås enormt mycket hända. För de flesta lag så kan skador på 2-3 viktiga spelare vara skillnaden om man ligger över eller under strecket (vilket streck du vill) Därför är det ruggigt knepigt att sia om den slutgiltliga topp-5, men jag både hoppas och tror att de som ligger ovanför strecket idag fortfarande kommer att göra det om ytterligare 22 omgångar, med en liten varning för att Sunne IK knuffar in sig. Navvies tycker att GIK blev för tunga

Grums IK
kommer naturligtvis att fortsätta vara ohyggligt svåra att sno poäng av, och har en förmåga att vinna även när man inte spelar riktigt på topp. Då håller det inte att som HHC förlora alla pinnar hemma mot en motståndare som man egentligen bör slå 9 ggr av 10, då kommer man inte att kunna hota GIK om seriesegern.
Inbördesfighterna mellan FIF o GIK är det som jag tror kommer att avgöra vilket lag som tar direktplatsen till div1-kval.
 
Köping är inne i en svacka, 4 raka torsk svider rejält, men den senaste iskalla torskfilén var det värsta på länge. 62-30 i skott, o man gör bara 2 mål. Om man ser tillråga på eländet "ger bort" 3 mål till Nor IK, ja då blir det iskall torsk. 0 - 1 = Gåva. 0 - 2 kommer som ett resultat av ett bra pp, men utvisningen som ger NIK chansen till att spela med en gubbe mer var såå onödig. 2 - 3 var ett självmål. 
Är Köping HC inne i en svacka, eller är de på väg ur? Det bestämmer varje enskild individ i laget. Jag tror inte det handlar om fysisk form, även om det finns lite onda fingrar o sånt, jag tror mer det handlar om att man inte klarat att hantera den framgång man haft under hela försäsongen, och den nästan alldeles föör bra inledningen av seriespelet. Back to basic! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: GIK

Håller inte med om att Hammarö har bästa målvakt tycker nog det är Hermansson jag

2012-11-08 @ 20:25:54
Postat av: 1960

Vilken praktskräll att du tycker det;) Finns en liten tredjedels-summering av serien på bloggen för den som vill läsa :)

2012-11-08 @ 21:08:42
URL: http://langstutpabanken.blogspot.se
Postat av: Falken

Jepp 1960, ska in o kommentera i morrn :-)

2012-11-09 @ 00:05:54
Postat av: fred

Först och främst, tack för att du lägger ner dig Falken och bloggar om div. 2 vb! Personligen tror jag att det kommer att stå mellan FIF, GIK och HHC! Är själv FIF-supporter så jag tror och hoppas (objektivitet i all ära men ibland får man lov att vara lite subjektiv) att FIF tar en av kvalplatserna, litar någonstans på deras defensiv trots allt! :-)

Tack igen för gött bloggande!

2012-11-09 @ 22:07:54
Postat av: Mio

Vilket division-2 lag söderifrån kommer nå kvalet i vår? Om man tittar tillbaka två år så har det laget gått upp och sett starkare ut än lagen från division 1. Ett lag som Värnamo kan bli aktuellt, men dom har ett annat system där nere, i alla fall hade dom det ifjol, så även om dom ligger i toppen nu kan dom slås ut innan kvalserien. Deras föregångare dom senaste två åren, Vimmerby och Västervik är riktigt lyckosamma i ettan nu

2012-11-10 @ 00:01:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0