Inför div 2 VB 12/13 Uppdaterad

 
Allt inleds med en match i 11:e omgången, den mellan Karlskoga Flyers och Arvika Hockey.
Inför seriestarten har NWT.se intervjuat Karlskogalagets coach Thomas ”Sylta” Karlsson
Klicka här för att se intervjun
 
Coach "Sylta" lyfter fram tre nyckelspelare i sitt lag, och det blev keepern Sebastian Weidenhag, backen Martin Bengtsson o centern Dennis Sättermann
 
Flyers har ett äldre gäng till denna säsong, och frågan är om det är till det bättre eller till det sämre.
Ska man se till försäsongen så tror jag på ett starkt Flyers, som kommer att ta hem 3 pinnar på söndag.
 
Arvika HC är svårare att bedöma, de har blandat och gett lite på försäsongen, o torskade klart (2-6) hemma mot Hammarö HC i går lördag. Ett Hammarö som Flyers besegrade borta med 1-2 för drygt två veckor sen.
 
Jag tror inte att det blir lätt att plocka bortapoäng i Nobelhallen i vinter, varken från BIK Karlskoga eller Karlskoga Flyers.
 
Och bara för att jag skrev det så snodde Oskarshamn hem alla pinnar samma kväll mot BIK Karlskoga, men jag sa inte att det var omöjligt bara att det inte var lätt =)
 
 
Mitt tips:
30/9 Flyers - Arvika HC: 5-1
 
Resultatet i årets första match i div2 VB blev alltså 3 - 1 till Flyers.
(0-0, 2-0, 1-1) Skott: 40-30 (12-6, 17-5, 11-19)
 
Fartfylld premiär och seger till KHC
NWT har ett reportage om matchen här
Där Flyers coach bjuder på detta "Nu leder vi dessutom serien vilket är en karamell vi kan suga på åtminstone till onsdag då vi spelar den match som är den egentliga seriepremiären, borta mot Köping."
 
Skön inställning tycker jag!
 
Återstår att se vad respektive lag har att säger om matchen på sina respektive hemsidor, kanske dyker det upp något referat, vi får hoppas.
 
Paralellt med denna match så träningsmatchade Grums IK och Köping HC
Det blev hemmaseger med 4-3 (1-0,1-2,2-1), i och med att segerpucken petades in i sista sekunden.
 
Enligt rapport så var båda lagen lite matchrostiga, men Köping inledde bäst och borde kanske haft ledningen efter första p istället för tvärtom. Mycket utvisningar, och kanske aningen matchrostiga domare, gjorde mittenperren till en hafsig historia, men med ett litet plus för hemmalaget.
I slutronden så tar gästerna  ledningen med knappt 7 min kvar, men tappar både ledning och match när GIK får lira 5 mot 3, och är hetare på slutet.
 
Säkert bra som träningsmatch för båda lagen, men i ett skarpt läge så kommer nog båda lagen att coachas annorlunda (vet inte hur GIK coachades) i alla fall Köping som nu rullade på 4 linor hela matchen (undantaget pp o bp)
 
Sunne IK och Åmåls SK träningsmatchade också, fast jag vet inte i vilken sport..., och om det ändå var hockey så verkade inget av lagen ha ställt någon i kassen.., jag menar 13-7 till Sunne..20 mål i en hockeymatch hör inte till vanligheterna.
 
Hittade lite intressant läsning om Sunne IKs resa här
 
 
Omgång 1:
 
Mitt tips:
Köping HC - Flyers: 4-3
 
Jag håller på Köping HC, ifall någon undrade.., och kommer därför att tippa seger i alla matcher, men inte bara därför. Köping har inte, enligt mig iaf, fått bekänna färg ordentligt på försäsongen, senaste matchen mot GIK borträknad kanske, fast det kan jag egentligen inte bedöma eftersom jag inte såg matchen. GIK är dock utan tvivel det bästa lag KHC träningsmatchat mot i år.
 
Serieledarnarna Karlskoga Flyers är ett rejält test igen för Köping, men nu är det skarpt läge som gäller.
 Jag tror på en speedig match, som kanske kommer att svänga fram och tillbaka, men att hemmalaget tar sin första 3a direkt i seriepremiären.
 
Sunne IK - Arvika HC:1-4
 
Forna div1-laget Sunne IK har gjort 26 mål på de tre senaste träningsmatcherna, och alla mot seriekonkurrenter, så själva målfabrikationen verkar de inte behöva oroa sig över.
"Hur ska ni göra för att vinna?" är en fråga som ofta besvaras med "Göra ett mål mer än motståndarna", och det är helt sant, men jag tror att SIK behöver täta bakåt, de har släppt in 17 mål på samma tre matcher vilket inte känns helt stabilt.
Nr 52 Christian Hammar och nr 29 Rikard Persson, är två nyförvärv från Viking HC. Undrars om de kan ösa på med poäng i div2 oxå? Ett annat intressant nyförvärv är nr 20, 17-årige Viktor Ejdsell, som visst ska ha ett skott utöver det vanliga.
Arvika å sin sida har besegrat Sunne i två raka träningsmatcher, och bör alltså ha ett sk psykologiskt övertag, men nu är det "på riktigt".
 
Jag tippar bortaseger för Arvika alltså, men minns inte varför jag trodde på bara en hemmabalja..,måste ha varit trött, men jag ändrar inte.
 
Örnen - GIK:1-7
 
Örnen är svårtippade i år, men det skulle förvåna mig om de inte landar närmare det under nedre strecket än det övre när serien är färdigspelad. 4 träningsmatcher mot motstånd av blandad kvalitet, vinst mot Katrineholm från div4 Sörmland, två vinster mot Motala från div2, och slutligen en torsk mot Linden från Eskilstuna.

GIK har speed över hela laget, och kommer förmodligen att vinna ganska stabilt, det rinner nog iväg med 4 kassar i slutronden.
 
Munkfors-ÅSK:3-4
 
Munkfors tippas få det svårt i år, och är förmodligen också ett av lagen som får kämpa för att hålla sig på rätt sida nedre strecket. Så vitt jag vet har de spelat 3 träningsmatcher och torskat alla tre, vilket iofs inte behöver betyda så mycket, men jag tror inte på några poäng i seriepremiären.
Åmåls SKs keeper kanske lider av ryggskott efter senaste träningsmatchen, 17 puckar tvingades han raka ur sitt eget mål, men Engberg och några speediga finnar kanske ser till att hålla pucken i andra änden på rinken.
 
FIF-Navvies: 6-0
 
Forshaga tippas som seriesegrare här och var, och det är förmodligen deras forwardsbesättning som inger respekt. På 6 träningsmatcher gör man 38 mål framåt och släpper in 11, och vinner alla, bland annat mot både Arvika och Hammarö. Med Peter Nordström i båset, för andra säsongen, så kommer FIF att göra ett allvarligt försök att ta hem förstaplatsen i serien, och kvala sig till div1.
 
Navvies ser svagare ut denna säsong än de två föregående säsongerna, jag tror det beror mycket på att backbesättningen och defensiven är försvagad, något som varit en styrka tidigare säsonger där de haft mycket tyngd och muskler framför kassen. Försäsongsresultaten kanske stärker min teori om att lagets svaghet ligger i defensiven, 25 i baken på 6 matcher, mot div2-motstånd (bl a två matcher mot Karlskoga Flyers)
På hemmaisen kommer förmodligen Navvies att vara svårbetvingade som vanligt, men borta mot "storsatsande" FIF blir det noll.
 
Hammarö - Nor IK: 5-2
 
Hammarö på hemmais är ingen lätt match för något lag i denna serie, och jag tror på hemmaseger direkt i premiären. Nor IK med sina 13 nyförvärv (ett nytt lag i praktiken) är oerhört svårtippade, i alla fall för mig som inte har stenkoll på alla deras nya lirare.Hellqvist är kvar, och lär väl stå för ett antal poäng även denna säsong.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: GIK

Nu får du allt läsa på lite Falken Gunnarsson spelar inte i Forshaga han gick till Enköping i 1an

2012-10-02 @ 23:06:51
Postat av: Falken

Ja det har du rätt i GIK, slarvade lite där. Läste bara på FIFs hemsida, o missade att han dragit vidare. Tack för korrigeringen!

2012-10-03 @ 09:38:29
URL: http://falkensegen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0