Hur mår KHC Blue Boars?

Frågan är välbefogad, i allafall enligt mig
Visst kan laget vara rejält nertränat, och att det var därför som helgens cupspel i Fagersta såg så tråkigt ut..
När jag säger att det såg tråkigt ut så menar jag inte det resultatmässigt tråkiga, 1 pinne på fyra matcher och 5-15 i målskillnad, nej resultatet i sig är inte så viktigt  (även om det är roligare och bättre att vinna än att förlora) jag menar att det såg ut som att spelarna hade det tråkigt eller i alla fall att de inte verkade gilla att lira..

Naturligtvis finns det undantag, några visade spelglädje men det så väääldigt lojt och osäkert ut emellanåt på de allra flesta håll. Uppvärmingen inför sista matchen, mot Gävle, var inte direkt sprudlande av energi.
KHC tvingades ställa upp med endast 2 femmor och detta på grund av massor av skadeproblem.. Sånt händer, men var finns/fanns glädjen..?

Kanske fanns det en viss anspänning i truppen inför och under cupen eftersom detta var det sista som skulle ske innan den slutgiltiga truppen tas ut (tror jag) och att det påverkade negativt... Inget konstigt med det heller, om det skulle vara fallet..

KHC-Säter: 0 - 5
Kommentar: Ett yrvaket KHC blir inte mindre yra av ett blixtrande frejdigt Säters IF som emellanåt fullständigt snurrar upp KHC efter noter. 0 - 5 är faktiskt ett smickrande resultat för KHC, det kunde ha blivit det dubbla.

Nu ska vi vara ganska säkra på att Säter IF kommer att gå riktigt bra denna säsong, jag skulle inte bli förvånad om de tar klivet upp i div1 när denna säsong är färdigspelad. De har alltså ett riktigt vasst lag, som öser på med hög fart och disciplinerat spel över hela banan. Inte konstigt att de vann hela cupen.

Avesta BK - KHC: 3 - 3
Kommentar: Kändes onödigt med oavgjort, med lite bättre skärpa så hade det blivit vinst. Denna matchen var KHC betydligt piggare och visade stundtals upp fina kombinationer i att ta sig in i anfallszon.

FAIK (bröderna Ekegren) - KHC:
4 - 1
Kommentar: KHC gör ingen dålig match, totalt sett, men man gör alldeles för enkla misstag som skoningslöst utnyttjas av främst bröderna Ekegren (som jag tror producerar minst 2 mål och 4 assist)
Kommande seriefighterna lagen emellan kommer för KHCs del att handla om att få stopp på bröderna E, lyckas man med det så vinner man.

KHC - Gävle:
1 - 3
Kommentar: Det såg som sagt enormt segt och tråkigt ut på uppvärmingen inför matchen, men KHCstartade ändå bra, bättre än Gävle. Denna match lider KHC av att ha tvingats möblera om i laget, då forwards får spela backar och nya kedjekonstellationer endast förvirrar. Att spela med 2 femmor är inga problem i 2 x 20 min men just omkastningarna i laguppställningen påverkar negativt. Jag tror jag såg minst 5 krockar mellan KHC-lirare och minst lika många tillfällen som man screenar bort sin egen medspelare bara för att man inte håller sin position.

Lill-Egon imponerar

Väldigt mycket coaching och feedback, såväl individuell som till enheter. Jag tror på det sättet att leda, inte minst för att jag har sett alldeles för mycket korslagda armar som "fastsydda" på magen i krampaktig initiativlöshet, men naturligtvis också för att det är rätt.
En coach måste coacha och ge instruktioner, annars sker ingen förbättring och det goda exemplet riskerar att förbli en engångsföretelse i stället för en vana.

Larsson och Javeblad behövs, tyvärr
Fatta mig rätt nu, jag har absolut inget emot dessa herrar, tvärtom.
De är guld värda för KHC med sin rutin och sin individuella skicklighet. Att jag säger tyvärr beror på att utan dessa herrar så är KHC som lag väldigt sårbart.
Försvarsmässigt så är det för tunt utan dem och anfallsmässigt så finns det knappt någon back som har lugnet och vågar hålla i pucken i en uppspelsfas.

Vissa grundläggande grejor
Detta att åka ända fram i varje situation, och att våga smälla på med kroppen istället för att svänga undan bara för att man inte hinner nå pucken. Det är otroligt viktigt i hockey.
Detta att slå stenhårda passningar istället för lösa fjösare, och att kunna spela enkelt med en dropp ner i hörnet och full fart på rören. Det är otroligt viktigt i hockey.
Detta att försvara sin målvakt och att markera direkt när någon rappar målisen på handsken vid målvaktsblockering eller försöker tränga in målisen i nätet, detta att försvara en femmeters radie runt målet med "livet" som insats.
Det är otroligt viktigt i hockey.
Detta att ha en strategi för tekning, att det inte räcker med att vinna nedsläppet utan att varje spelare vet sin uppgift i alla delar av banan. Att screena bort "min" gubbe för att min medspelare skall kunna ta pucken.
Det är otroligt viktigt i hockey.

Finns naturligtvis mycket mer som är viktigt, men ovanstående behöver bli mycket bättre, och det är nu bara 1 månad kvar.

Tryggheten kanske löser upp knutarna?
När nu truppen skall spikas så får man hoppas att laget kan bli ett lag och att grundspelet sätter sig. Kedjeformationerna måste nu få spelas samman och spelsystem gnuggas. Som vanligt så kommer PP och BP att spela enormt stor roll för de flesta matchers slutresultat och här finns mycket att jobba på.

Just nu är jag inte riktigt säker på att alla ingredienser finns för att det skall bli ett bra "bakverk" av det här lagbygget, och en mycket viktig just nu saknad ingrediens är hockeyglädjen.
Hur är det med den? Det kommer att bli den kanske mest avgörande ingrediensen för om det skall bli fiasko eller succé eller något däremellan.

Sammanhållning, hockeyglädje, lagmoral, fightingspirit. Inställning slår klass!
Allt detta skapar och producerar poäng, det såg vi många härliga exempel på under första halvan av seriespelet förra säsongen och jag hoppas att vi får se det denna säsong också.

GO KHC!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0