Kvalserierna till div2 och div1, och minst +35 grader!! =)

Kvalserien till div2 Västra B:

Jaha, KIK torskade alltså klart
igår (söndag) i hemmahallen mot Viking HC.
3 - 6, och nu är det inte kört men det är lång väg att gå för att rädda nytt kontrakt till div2.
Igår hade KIK fortfarande allt i egna händer, men nu har KIK tappat möjligheten att avgöra kvalserien på egen hand.

Om KIK nu vinner borta mot Hallstahammar HK på onsdag, minst med 3-4 måls marginal, och HHK sedan åker till Hagfors och vinner mot Viking HC.. Ja då kan det gå vägen..., men hur rimligt är det..!?

Gårdagens match var en besvikelse, visst KIK hade några lirare borta (Jonas Hammarlund saknades mest, detta då han är nyttig i alla spelformer och inte minst som målskytt i snedskjutande KIK) men det som gjorde mig som åskådare besviken var den påtagligt loja och glädjelösa inställningen som KIK visade upp.

Det finns inga linjer i spelet
Såväl forwards som backar försöker sig ibland på egna soloraider, som i backarnas fall  blir rena "give aways" till motståndarna när man tappar pucken på egen blå.. Svårt för Kricko Jansson att ta alla sololägen från VHC.

Flera av lagets normala frontfigurer verkar ha drabbats av någon form av mental låsning. Trots att man i flera fall har en duktigt hög potential i skridskoåkning och intensitet så åker man omkring utan att det ser ut som att man tar i.

Grundläggande saker, som tekningar (de två senaste matcherna bedömer jag att KIK har 20-80 i procent vunna tek, max!) och tacklingsspelet har fungerat ruskigt dåligt.., och det är helt en fråga om inställning och fokus.

Uppgivet syntes det, och det syntes det som redan mot HHK.. Det trodde jag absolut inte, det har ju varit KIKs styrka (iaf på hemmaplan) denna säsongen.. !!?

Orsaken, enligt mig, ligger i att Pontus Brolin valde att vara spelare istället för coach... eller, missförstå mig rätt.
Orsaken är att coach Brolin mer eller mindre (man kan diskutera om det var nödvändigt) tvingades att vara spelare på grund av alla olyckliga skador, sjukdomar och (inställda) Metallica-konserter..

Coach Brolin platsar som spelare i dagens KIK, därom är det inga tvivel, men KIK utan coach Brolin i båset har sett väldigt håglöst ut.

Det coach Brolin bidrar med, energi, intensitet, vinnarskalle och taktisk känsla kunde/kan inte Brolin väga upp som spelare, även om det blivit några poäng, så är det bara. Kort sagt, han fattas mer i båset än han väger upp de saknade spelarna på isen..men det är ju inte hans fel.

Nu kan bara KIK, med sin coch i spetsen göra sin del i Hallstaarena på onsdag, och sen se om det räcker straxt efter klockan 21 på fredag... annars är det div3 som gäller för KIK nästa år...

(Det ryktas om att Köping HC skall mönstra ett div3-lag, förutom sitt div2-lag, till nästa säsong..... Jag undrar om KHC har underlag för detta, tveksamt,  och naturligtvis kommer det att påverka Kungsörs IKs A-lag !?)

Kvalserien till div1
Första omgången spelades i går, söndag, och Arvika HC klev direkt in i hetluften borta mot Sunne IK.
Bortatorsk blev det, 6 - 3 till Sunne IK. (3-0, 2-1, 1-2)
Läs matchreferatet från AHCs hemsida här: http://www.arvikahockey.nu/

Omgångens skräll!?
I samma omgång åkte IFK Munkfors på hemmadäng mot Boro/Vetlanda (från div2)
med 3 - 4 (1-3, 2-1, 0-0)
Läs matchreferatet från IFK Munkfors hemsida här: http://www.ifkmunkfors.se/default.asp?contentID=1117
Grums IK, som femte lag, började kvalserien med att stå över första omgången.

Nästa omgång, nu på onsdag, så tar Arvika HC emot IFK Munkfors i Coffequeen Arena, och de räknar med mycket folk i publiken. Grums IK träder in i kvalserien genom att ta emot Sunne IK i Billerudshallen.

+35 grader, minst
Falken tar semester, och drar till Thailand i drygt tre veckor..  10/3-2/4.. Tycker jag att det ska bli skönt... JA!!!
Det betyder att det inte blir mycket tänkt och tyckt om hockey från min sida på ett tag..
Det enda i hockeyväg som jag ser fram emot i början av april (6/4) är när SSK tar emot Leksand i kvalseriens sista omgång..

Med detta vill jag önska alla bloggläsare en trevlig hockeyvår, och må bästa lag vinna!

Kommentarer
Postat av: Åh vad gött

Större vedhuggargäng än Kungsör har jag sällan skådat, och med några skraltiga juniorer som åker omkring och "trash-talkar" i bästa Sean Avery-stil görs bilden komplett.

Skönt att ni åkte ur, och hoppas ni blir kvar i trean länge.........

2009-03-15 @ 13:57:33
URL: http://helene10.blogg.se/
Postat av: Old-time hockey

Jaså, Kungsör är ett vedhuggargäng. Som gammal Chiefs-spelare blir man ju besviken när man ser sånt. Synd att Chiefs avstod kvalet. Kanske kunde lärt blåbären från Kungsör lite delikatesser inom hockeyn. Vad det gäller korpserie och ambitioner så måste det vara hemskt att ha ambitioner och vara seriös men ändå tillhöra div.3 d.v.s korpen. I Chiefs har vi alltid varit stolta över att träna lite och vinna mycket. En gång gjorde vi misstaget att ta klivet upp i div.2. Hur slutade det? Jo med play-off till div 1. Väl där tyckte vi nog att det fick vara bra, så vi lät Lindlöven vinna i sudden.

2009-04-19 @ 02:39:43
Postat av: Falken

Det är mer än ok med kommentarer och inlägg i min blogg, för det mesta hemskt kul att läsa, men det är dumt att göra misstaget att blanda ihop mig med Kungsörs IK.. KIK har ett eget forum som man kan använda om man vill...

Jag följer, skriver och tycker till om hockeyn i mitt närområde (Köping- Arboga och Kungsör) och som sund lokalpatriot så håller jag naturligtvis på dessa lag i sina respektive serier.



Frillson:Dina synpunkter är härmed noterade, och de är exakt lika mkt värda som alla andras.., typ ;)



Old-time hockey: Vad ska man säga om din kommentar!? Jag vet inte vad du vill egentligen, men jag antar att det har att göra med min hyfsat sakliga kritik mot chiefs agerande inför kvalspelet till div2.., vilket måste ha svidit i skinnet lite grand. Min kritik handlar om att chiefs valde att lira så länge det var kul för att sedan hoppa av..(vilket man hela tiden visste att man skulle göra) Det är inget annat än egoisktisk, själviskt och oansvarigt mot förbundet och övriga lag. Om man sen är heta kandidater till SM-guldet, om man vill och orkar, har ingen som helst betydelse i sammanhanget.., men det måste vara kul att spela/ha spelat i ett sånt fruktansvärt bra lag som vinner när de vill och tränar när de orkar och har tid.. Grattis, eller något liknade.

2009-04-21 @ 22:38:54
Postat av: Falken

Det är mer än ok med kommentarer och inlägg i min blogg, för det mesta hemskt kul att läsa, men det är dumt att göra misstaget att blanda ihop mig med Kungsörs IK.. KIK har ett eget forum som man kan använda om man vill...

Jag följer, skriver och tycker till om hockeyn i mitt närområde (Köping- Arboga och Kungsör) och som sund lokalpatriot så håller jag naturligtvis på dessa lag i sina respektive serier.



Frillson:Dina synpunkter är härmed noterade, och de är exakt lika mkt värda som alla andras.., typ ;)



Old-time hockey: Vad ska man säga om din kommentar!? Jag vet inte vad du vill egentligen, men jag antar att det har att göra med min hyfsat sakliga kritik mot chiefs agerande inför kvalspelet till div2.., vilket måste ha svidit i skinnet lite grand. Min kritik handlar om att chiefs valde att lira så länge det var kul för att sedan hoppa av..(vilket man hela tiden visste att man skulle göra) Det är inget annat än egoisktisk, själviskt och oansvarigt mot förbundet och övriga lag. Om man sen är heta kandidater till SM-guldet, om man vill och orkar, har ingen som helst betydelse i sammanhanget.., men det måste vara kul att spela/ha spelat i ett sånt fruktansvärt bra lag som vinner när de vill och tränar när de orkar och har tid.. Grattis, eller något liknade.

2009-04-21 @ 22:40:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0