Follow up!

 
 29 gick så här
 
Hammarö tjongade som väntat till Örnen, och förstäkte därmed sitt grepp om tredjeplatsen. 
Arvika (b), Köping (b), Grums (h) och Sunne (h), det är hur "spellistan" ser ut för Rivest mannar. Inte direkt en lättspelad kvadrupel, men jag tror ändå att chansen till att utmana GIK om andraplatsen är större än risken att förlora tredjeplatsen till Sunne. I slutändan tror jag att Hammarö går i mål som tabelltrea, oförändrat alltså.
 
Sunne straffade tabellettan, efter underläge 0 - 2 med drygt halva matchen spelad. Kvitteringen kom med bara 5,30 kvar av tredje, genom Tobias Forss i pp. Nollor i sudden, o allt gick till åtta straffar var där Anders Skoog såg till att Sunne tog hand om extrapinnen.
Forshaga har bl a Örnen och Munkfors kvar att möta, och är enligt mig "klara" seriesegrare eftersom det skiljer 6 pinnar till närmast hotande lag. 
Sunne kommer att gå i mål som tabellfyra, underifrån finns inget hot och jag har svårt att se att man ska kunna utmana om tredjeplatsen (skiljer 6 poäng och 44 plusmål till Hammarös fördel)
 
Jag vet inte hur stora segerförhoppningarna var hos IFK Munkfors när man åkte mot Hallsberg, men efter ett gäng riktigt bra prestationer och efter att ha tagit 5 av 6 möjliga pinnar mot Navvies under säsongen, så förmodar jag att man hade ett gott och välförtjänt självförtroende.
Nu blev det dock en ny förlust, trots att det verkligen var mycket match kvar med 2 - 1 till hemmalaget med tredje perren kvar. Slutronden vinns av Navvies med 2 - 0, efter att ha klarat av en utvisningsrik period på ett bättre sätt än Munkfors.
Munkfors har Örnen (b) , Sunne (h), Köping (den uppskjutna hemmamatchen kommer att spelas fredagen den 8/2)  Arvika (b), och Forshaga (b) kvar att möta.
Det innebär 15 potentiella poäng, varav man behöver ta hem minst 9 för att klara sig från kvalspel (om Nor torskar allt de har kvar, vilket inte alls är särskilt orealistiskt)
Jag räknar med att Örnen besegras, men sen.., well, det är hur som helst riktigt kul att serien lever nästan ända in i kaklet.
För Navvies del så har man 9 poäng upp till playoff, vilket jag ser som helt orealistiskt att klara av, men laget har definitivt potential att krångla till det för ett par lag (Åmål o Flyers) som fortfarande har playoff i sikte.
 
Flyers vann 3 mkt viktiga poäng, efter tennissiffror mot ett Åmål som fortfarande låg med slagläge mot sista playoffplatsen.
Förträffligt vänligt av BIK Karlskoga att se till att Karlskoga HC kan skriva över 9 spelare , för att hjälpa till så att Flyers kan ta sig till playoff. Hoppas att vänligheten håller i sig om Flyers tar sig till playoff, annars måste de försöka klara sig själva.
Resterande matchande för "Syltas" gäng bjuder på varierande motstånd. Totalt sett (om man ser till tabellen) ett något lättare spelprogram än för värste antagonisten (om sista playoff-platsen) Köping HC.
Först bortamatch mot seriesuveränen FIF, sen hemma mot superjumbon Örnen, följt av en bortafight mot Navvies, där det står 1 - 1 i matcher hittills. Serien avslutas för Flyers del av en match i Nobelhallen mot Arvika HC, där det oxå står 1 - 1 i matcher lagen emellan.
Svårtippat, men fighten om den åtråvärda femteplatsen kan mycket väl leva ända in i sista omgången..
Åmåls SK då? Åtta pinnar upp till strecket, nä inte kan de samla ihop sig och lägga sig i hur playoffplatserna ska fördelas, det är bara teoretiskt möjligt.
 
Arvika hemmatorskade, med 4 - 5 i en grymt viktig "6 poängsmatch" mot Köping HC.
Gästande Köping vann skotten i alla tre perioder, totalt 25-37. Köping hade oxå uddamålsledning inför både andra och tredje perioden, men matchen avgjordes inte föränn med 57 sek kvar av tredje p, då Lars Jinghage hängde dit sin andra kasse för kvällen.
Arvikas återstående spelschema: Hammarö (h), Grums (b), Munkfors (h) och Flyers (b)
Med 6 pinnar upp till sista playoff-platsen så är det förstås teoretiskt möjligt, men det känns inte särskilt sannolikt att Arvika kommer att kunna utmana.
För Köpings del med bara en pinne upp till Flyers och med en match mindre spelad (och med bättre målskillnad) så har man fortfarande allt i sina egna händer, även o spelschemat inte direkt ser ut som en promenad i parken prexis: Grums (h), Hammarö (h), Munkfors (b), Sunne (b) och tillsist Nor (h)
Jag upprepar mig och säger att det finns stora möjligheter/risker att kampen om den femte playoff-platsen lever ända in i kaklet.
 
Onsdagsderbyt i Billerudhallen drog hela 456 åskådare, men det blev som väntat inte mycket till match. Grums skottade 21 mot 8 för gästande Nor i första perren, o var sjunde skott gick in för hemmalaget, 3 - 0 alltså. Då var matchen i princip över, sen blev det bara ett mål i mittenperren o 4 - 1 i sista. Inga konstigheter. 
Grums kommer inte att kunna hota FIF om förstaplatsen, o inte tror jag att de kommer att hotas nämnvärt underifrån heller. Mitt tips är alltså fortfarande att GIK slutar som tabelltvåa.
Nor IK har att kämpa för att undvika att dras med i kvalspel eftersom Munkfors fortfarande har teoretiska möjligheter att undvika detsamma just på Nor IKs bekostnad.
Spelschemat för Nor är  som följer: Sunne (h) 1 - 1 i matcher, Navvies (b) 1 - 1 i matcher, Åmål (h) 1 - 1 i matcher, och Köping (b) 1 - 1 i matcher. Jag tror att det räcker med tre NIK-poäng på dessa fyra matcher, då är Nor safe från kvalspel, då måste isf Munkfors vinna 4 av sina 5 återstående matcher vilket jag tror blir dem övermäktigt.
 
Serien lever runt båda strecken, KUL!! 
 
 En något haltande tabell
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karlskoga

Förstår att det känns konstigt att man från en annan klubb kan skriva över sådär. Men Karlskoga HC är en del av Karlskoga hockeyn och det är inte märkligare än att Köping eller något annat lag skulle ta upp sina juniorer. Vad tycker du om att flytta matcher pga sjukdom då?

Skönt att du är tillbaka!

2013-01-31 @ 10:38:58
Postat av: Falken

Karlskoga HC ock BIK Karlskoga är väl iaf två olika klubbar? Egentligen lika olika som DIF och AIK är, även om de också finns i samma stad, eller?
Jo, jag tycker fortfarande att det är märkligt, men om det är tillåtet (vilket det uppenbarligen är) så måste alla självklart acceptera det.

Att flytta matcher pga sjukdom är naturligtvis inget som något lag hoppas behöva göra, men om man hamnar i en sån situation, t ex 12 influensasjuka, en skadad (plus två avstängningar)plus att äldsta junislaget hade egen match, som för Köping hockey senast, så är det naturligtvis att föredra att kunna skjuta upp matchen istället för att åka till match med 5 spelare plus målis eller att lämna WO.

En ev flytt av match kan inte ETT lag bestämma över, det är en förfrågan som det sjukdomsdrabbade laget kan ställa till motståndarlaget, men det är ett gemensamt beslut.
När det kommer till kritan så tror jag att alla lag tycker att det är bra att den möjligheten finns.

Tack för det! =)

2013-01-31 @ 11:34:17
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fast Karlskoga har fått förfrågan att gå under namnet Bofors men har tackat nej då man inte kan gå upp i ettan eftersom det måste skilja två divisioner vid samma namn. Är det nu så att det faktiskt bara fanns 5 st spelare tillgängliga så håller jag väl med, men Karlskoga har åkt på bortamatcher med endast två femmor utan att behöva lämna WO. Som du kanske förstår blir det ju ett surr om att det inte var så himla många borta i köping men att det var fel spelare borta. Konspirationsteorier <3 ;)

2013-01-31 @ 11:48:33
Postat av: Falken

Ok, men nu är det två olika helt separata klubbar som jag förstår det...o fortfarande märkligt..och svåraccepterat..beroende på vem man är ;)

Jag var inte på träningen inför Munkforsmatchen och räknade själv, men enligt: http://www.magazin24.se/sport/ishockey/2013/01/27/influensa-stoppar-khc-s-match
och en spelare i laget som jag känner väl så är det sanningen. Jag tror inte att något lag skulle ha lirat matchen med de förutsättningarna.

Jo jag kan förstå surret, men man får ju ändå tillslut välja om man ska anklaga någon för lögn eller inte.
Matchen liras fredagen den 8/2, och serien lever för båda lagen i högsta grad vilket förstås kryddar det ännu mera. =)

2013-01-31 @ 12:10:47
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Flyers

Sluta gråta nu. Flyers har spelat med i princip 2 femmor hela december, januari så varför kunde inte köping plocka ihop det man har och spela matchen?? Städa framför egen dörr först ;) pajas

2013-01-31 @ 12:58:52
Postat av: Anonym

Flyers: Om det är några som ska sluta gråta och åma sig över att dom har haft otur med skador och sjukdomar så är det väl ändå Karlskoga.

/Köping - Karlskoga 3-0 i matcher. Tack för kaffet!

2013-01-31 @ 13:33:18
Postat av: Falken

Där kom den =)

Min åsikt irriterar dig, ok.
Du väljer att överdriva, ok.
Utöver det krävs endast en förmåga att använda subtraktion för att för att förstå varför Köping hockey inte kunde spela matchen, har du den?

Sluta gråta, ok, jag är så lättpåverkad av alla artiklar under hela säsongen när det gråtits i KT-sport om hur många sjuka o skadade spelare man har..
Oj, nu blev det pajaskastning ;)

2013-01-31 @ 13:35:36
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker Köpings agerande helt klart är wo.
Varför plockar man inte upp från de egna leden? U16 spelare plockas upp till j18 och j18 spelare till j20 och sedan fylls alaget på och matcher kan spelas och klubbens heder behållas.
Förmodar att det är klubbens representationslag det handlar om?
Då kan man spela dylika matcher. Det är det som ex.vis kga gör och det är mer sportsligt än hur köping nu gjort.
Det kan aldrig vara de två lagen som avgör det som kan påverka en series utgång.
Tycker du något annat?

2013-01-31 @ 13:36:12
Postat av: Falken

Anonym:Din åsikt är noterad.
Jag vet inte exakt hur det ligger till med de egna leden för Köping, jag tror tyvärr att det är tunnsått (man delar lag med Kungsör på juniornivå pga att det finns så få spelare) men att representationslaget både till förra och denna säsongen har plockat upp ganska många spelare från de egna leden.
Just till matchen mot Munkfors hade de äldsta juniorerna egen match där även de hade vissa problem med sjukfrånvaro.
Ditt tyckande är inte en produkt av fakta, eller hur? Frågan är om du verkligen vill ha svar, eller om du har bestämt dig för hur det ligger till?

2013-01-31 @ 13:46:45
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Läktarcoach

Hurra! Du är tillbaka! Dagen blev genast lite ljusare när man åter igen kan ta del av dina tankar och analyser. =)
MVH. // SIK-Supporter

2013-01-31 @ 13:47:05
URL: http://www.sunneik.se/
Postat av: Anonym

Samma matteförmåga, läs tabellem, gäller varför man inte ville få en torsk. Kga åkte med få ordinarie o fyllde på underifrån-sportsligt!

2013-01-31 @ 13:47:55
Postat av: Falken

Anonym: Jahaa, nu förstår jag dig. Du tycker alltså att Köping hockey ska låna spelare från BIK Karlskoga J-20 också.., ja det kanske vore en bra idé.., men har de några kvar att låna ut?

2013-01-31 @ 14:03:14
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Suck! Har ni inga "egna led"? Pinsamt svar! Eller spelar du bara dum, hoppas det

2013-01-31 @ 14:27:38
Postat av: Örnen

SÅHÄR JA!

Sånt här tugg det ska vara i ett forum:)

2013-01-31 @ 14:55:50
Postat av: Falken

Anonym: Suck! Läs gärna mina tidigare svar angående egna led, där är jag så klar o tydligt som jag kan vara. TILL MATCHEN MOT MUNKFORS FANNS DET INTE NÅGRA EGNA LED ATT LÅNA IFRÅN. Den informationen har jag läst mig till, (följ länken jag lagt in ett tidigare svar ovan) och jag har ingen anledning att misstro det jag läst tycker jag.)

Jag är inte KHC, inte medlem, inte engagerad i klubben, jag är bara en "stackars" bloggare som gillar hockey o håller på Köping HC av relationsbaserade skäl.
Jag vill inte vara otrevlig, eller spela dum, men ibland har jag svårt att låta bli att "trycka tillbaka" när jag tycker att det blir lite för mycket hittepå och annat tjafs.

De flesta, det är inte många, som tjatar om att Köping HC ljög om sin möjlighet att spela matchen mot Munkfors har redan bestämt sig för sin nivå, och då spelar det inte någon roll vad någon säger.

2013-01-31 @ 15:13:03
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Conny

Tror inte det kommer att lösas här hur klubbarna sköts eller? Kul du är med igen Falken!!!!

2013-01-31 @ 16:53:18
Postat av: 21

Ny back till FIF från BIK Karlskoga.
Gött att du är med igen Falken!

2013-01-31 @ 16:58:53
Postat av: Anonym

Prioriterar sina juniorers match och skämmer ut sig i representationslaget.
Konstigt försvar att skylla på att den som kritiserar har "bestämt" sig... Skäms Köping och den som försvarar tilltaget.
Hoppas att det blir en förbundsfråga!

2013-01-31 @ 17:30:22
Postat av: Flyers

(man delar lag med Kungsör på juniornivå pga att det finns så få spelare)
Där har du svaret på varför... Är inte det mer fair än att göra som Köping och tycka synd om sig själva och bara ställa in? Hmm
Tycker att det stinker lite avundsjuka från en annan del av Köping..
Gonatt gonatt

2013-02-01 @ 01:02:45
Postat av: Anonym

Wo är det mest rätta. Alternativet vore annars att åka med det som då fanns tillgängliga plus upplyftna junisar men det var väl inte köpings avsikt. Ett annat alt är ju att rekrytera från arbogajunisar. Sanningen var/är att det var fel spelare som fanns att tillgå och att matchen och poängen skulle stannat i Munkfors.
Det är kul om det strid om poängen men det skall ske med ärliga o rättvisa . WO är det mest rätta!

2013-02-01 @ 08:24:11
Postat av: Mattias

Det var ett himla gråtande nu tycker jag. Att man sen är anonym är bara fegt, stå för dina åsikter om det är så himla bedrövligt. Vad ska falken göra åt det? Ska han gå in till förbundet och be om WO? Varför sa inte Munkfors nej till att flytta matchen? Detta är ju som sagt ett gemensamt beslut lagen emellan.

Nu förstår jag varför det kallas "gnällbältet" också.

2013-02-01 @ 11:16:52
URL: http://www.sunneik.se
Postat av: Fred

Word up Mattias!

2013-02-01 @ 11:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0