KIK, på väg tillbaka från "korphockeyn" ?

Nja, korphockey stämmer väl inte riktigt.

Med Skultunas och Surahammars förstärkta trupper (Från FAIK, VIK HK Ungdom och Sura Blue Hammers),  plus HC Örnen, och självklart Kungörs IK, så håller div 3 Örebro län/Västmanland högre klass än på flera år.

Jag tror att både VIK HK Ungdom och Hallsberg Navvies skulle få riktigt svårt mot de fyra topplagen i KIKs div 3, och det är väl ingen vild gissning att detta är vad både V-ås och Navvies får rikta in sig på om ett par månader ca.

Om inte de båda bottenlagen värvar för att ta sig loss från "träsket" förstås, det har ju hänt förr.

IFK Arboga upplever en tydlig "coachbyteseffekt", själva bytet i sig kan ibland ge effekt men nu tror jag att det mer  handlar om den spelidé som coach Johansson har för sitt IFK. Kemin stämmer helt enkelt.

Vad har detta med KIK att göra? Inte mycket, inte mer än att KIK också bytt coach, inte mitt under säsongen men inför denna säsong.

KIK skulle definitivt ha gjort ett coachbyte inför förra säsongen redan, och
absolut definitivt under förra säsongen, men ingenting hände...utom att KIK tokrasade ur div 2.

Med ett coachbyte inför eller tidigt under förra säsongen så hade mycket sett annorlunda ut i KAK-hockeyn, om man får spekulera lite.
KIK hade högst troligt spelat i div 2 i år, inte för att man hade vunnit kvalet förra säsongen, man hade inte ens behövt kvala sig kvar.

KIK hade förra säsongen ett lag, som på det berömda pappret ,inte sett bättre ut på många år men trots det så gick det åt skogen.

Med KIK i div 2, hur hade då KHCs lag sett ut i år?
Hade Hult, Karlsson, Sätterman, Larsson och Ahlm spelat i KIK eller i KHC ? Jag vet vad jag tror i alla fall.

Nu har KIK Pontus Brolin i båset och det är något helt annat.
Jag har sett några träningar tidigt under säsongen och det lovade mycket gott.
Några matcher har jag också sett, och även om KIK i några fall har fallit tillbaka i den rallarhockey (och då menar jag inte Navvies) som man ofta spelade i minst två säsonger tidigare, med mycket utvisningar och tanklöst, håglöst spel och uppträdande så har Brolin fått ordning på laget.

En tydlig spelidé märks, och det har KIK inte haft sen månskensrinkens tid.

Med Brolin (eller min mormor) i KIK-båset förra säsongen så hade KIK kunnat landa på topp-5, så mycket potential och kapacitet fanns i laget.

Slutsnackat om förra säsongen.

Denna säsong slutar med avancemang till div 2, det är definitivt KIKs kapacitet enligt mig.

Frågan är om KIK har något i div 2 att göra på ett tag, typ 3-4 år ?

KIK har inget J 20-lag,  och det  J 18-lag man har ligger i och för sig före KHCs dito men man ligger ändå på tredje sista plats i sin serie.
Utan att trycka ner lirarna i KIKs J 18-lag så måste man ändå konstatera att det ser väldigt tunt ut underifrån. 

Jag tror det gör KIK, som klubb med hårt jobbande ordförande Westlund i spetsen, och KIKs a-lag väldigt gott att få ha en framgångsrik säsong detta år.

Jag önskar verkligen att framgången fortsätter, men man kan mäta framgång i ett kort eller ett längre perspektiv och det är upp till KIK vad man väljer. 

Jag menar inte att KIK ska välja bort en plats i div 2 om man har möjlighet men man måste kanske göra vad man kan för att närma sig de andra KAK-klubbarna för att skapa möjligheter för att hålla sig kvar.

Finns det unga lirare i IFKs och KHCs J 20 och J 18-lag som inte "får plats" i IFKs och KHCs a-lagstrupper, men som skulle må bra utvecklingsmässigt att lira i div 2, eller div 3 med KIK ?

I think so !

Mycket är kvar ännu, men jag både önskar och tror att KIK tar sig till div 2 när allt är klart denna säsong.

God jul KIK !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0