KHC, ett lag med oro i truppen..!?

Under försäsongen så har Köping hockeys A-lag inte direkt gått som tåget, 1 vinst (Hallsta HK div3) och två oavgjorda fighter (Hallsta HK div 3 och oavgjort i cupmötet mot Avesta). Ovan på detta så har vi 7 förluster.

Man ska inte sätta för stort vikt vid matchresultaten på en försäsong, det är mer en fråga om hur laget påverkas mentalt av att torska (om man gör det) men ändå inte så förtvivlat viktigt. Då är det betydligt viktigare hur spelet fungerar, eller inte fungerar.

Just spelet har i låånga stunder INTE fungerat. Det handlar i stor utsträckning om flera unga nya spelare som behöver spela ihop sig och komma in i seniorhockeytänket men det brukar ordna sig med tiden.

Tyvärr så har det ännu inte ordnat sig med tiden, vilket har oroat och oroar åtminstånde mig.

Inställningsmässigt har jag varit ännu mer orolig.
Glädjen, attityden och fighterinställningen har bara glimtat till några få tillfällen (sagt med respekt för att jag inte sett precis alla matcher) men annars har det sett mest håglöstråkigt ut.

Närvaron på träningarna har under stora delar av försäsongen varit i det närmaste under all kritik.
Vad beror det på?

Är truppen för ung?

Jag svarar på min egen fråga och säger: Jag tror tyvärr det.
Satsningen på egna juniorer är berömvärd, och även om just det i sammanhanget kan tyckas vara motsägelsefullt så är beslutet att inte satsa på ett j20-lag denna säsongen helt rätt, och detta eftersom spelarmaterialet till ett j20-lag och ett A-lag inte räcker till. Det gjorde det inte förra säsongen heller trots att KHC hade fler spelare att tillgå för ett år sedan, därav "raset" senare hälften av A-laget säsong.

I år är antalet spelare ännu färre på juniorsidan, och i ärlighetens namn så har även kvaliteten sjunkit något mot förra säsongen.
Många av juniorerna som skall spela A-lagshockey väger för lätt är jag rädd.
Definitivt inget fel på inställning och kunnande hos flera av dem, men det är ett alldeles för stort ansvar för dem att ta att gå in och vara en bärande del i A-laget. Det är för tidigt för de allra flesta av dem, och klubben tar därför en stor risk med att låta dem redan nu ta plats i en andra,tredje-line eller till och med första-line.
 
Är truppen för tunn?
Jag svarar på min egen fråga och säger: Jag tror tyvärr det.

Tabbar som styrelsen gjort enligt mig:
-Tacka nej till Erik Franzén (via Bärsingen) (inte säkert att han tackat ja men han hade definitivt varit nyttig för KHC)

-I princip inte bry sig om Fredrik "Kalle" Karlsson trots att han enligt rykten kunde och gärna ville spela för KHC
(Han är nu med i KIKs trupp i stället) Kunde defintivt ha bidragit med rutin och spetskompetens.

- Tacka nej till Calle Juborg. Calle ville spela men aviserade också att träningsdosen och deltagandet skulle blir hyfsat påverkat av hans jobb. Detta accepterade inte klubben. En rejäl missräkning, kanske inte på kort sikt eftersom man måste kunna spela ihop ett lag men med tanke på Juborgs enorma spetskompetens som motivator och vinnarskalle så skulle han ändå, trots kanske stor frånvaro, säkerligen betyda mycket för laganda och moral både på isen och vid sidan av.  Precis vad laget nu saknar och är i desperat behov av.
Juborg har just skrivit på för KIK istället.
 
-Den rutinerade forwarden som klubben presenterade som nyförvärv, trots att han själv sagt att det är osäkert med spel beroende på jobb. Nu är verkar det dessutom vara helt kört.

Jag vet inte hur man tänkt men kanske har den berömvärda satsningen på egna juniorer gjort att klubben tagit orealistiska beslut.
Man ska och måste ha ett bra underlag från egna juniorer att fylla på med till A-laget men de kan i de allra flesta fall inte gå direkt in och vara ordinarie som center i 2a-linen t ex eller back som skall ta ansvar i BP och PP. Det ansvaret är för tungt att bära, och jag är rädd för att det redan har visat sig i och med den sviktande närvaron på träningarna t ex.
Lagets uppträdande på Cupen i Fagersta skickade varningssignaler, i alla fall som jag analyserade det.

För varje match som gick i cupen så tappade laget spelare, skador och problem av alla möjliga sorter som gjorde att man spelade med ett starkt decimerat och omkastat lag den sista matchen.
Jag påstår inte att det fanns någon som simulerade men det kändes som att det redan då fattades något väsentligt i laget.. Glädjen och lagandan, den där drivkraften som gör att man vill vara på isen oavsett vad.. Det fanns inte tyvärr och kanske kände man efter om det fanns en orsak för att inte spela hellre än att bita ihop och spela bara för att det är så förtvivlat kul.. Såna tankar hade jag i alla fall.

Enligt rykten så slutade en spelare i KHC efter förra träningen, och i samma rykte så nämns att denne spelare istället tränade med KIK ikväll..

Vad händer?

Jag hoppas innerligt att mina föraningar och att min oro ska komma på skam, jag vill mycket hellre se att jag har fel och att KHC skall växa samman till ett slagkraftigt lag med stor inneboende hockeyglädje och kämparglöd..

...den som lever får se


GO KHC!!

Kommentarer
Postat av: Kvansh

Den KIK-spelare du pratar om tränade inte med KIK. Han kollade träningen enligt rykten.

2008-10-15 @ 10:40:24
Postat av: Jocke

Tja!



Det låter inte bra det där för när vi (jag och pontus) och (jag och micke) hade laget så var just det vår starka sida. Att älska att vara med laget och vinna matcher umgås i omklädningsrummet m.m, det verkar vara som bortblåst...

Och tyvärr så är det A och O i div 2, tro mig jag vet. ;)



/Jocke



2008-10-15 @ 11:18:33
Postat av: Falken

Tjena Jocke!



Mmm, det är inte bra när lagets grundstyrka försvinner..spårlöst.. Bara att hoppas att det går att få fram det på något sätt, annars blir denna säsong ett långt lidande..

2008-10-15 @ 22:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0