Nora - KIK: Matchref! Updated!

Nora Hockey - Kungsörs IK: 8 – 3 (4 – 2, 1 – 0, 3 – 1)

Skott: 35-29 (13-7,10-11,12-11)

Utv: 52-36

(1p: Nora: 10 min+2x2 min - KIK:3x2 min.

2p: Nora:4x2 min - KIK:3x2 min.

3p: Nora:20 min+5x2 min - KIK: 2x 10 min+2x2 min)

 

Domare: Hüsing


Laguppställning:

33 Anton Hult
61 Kricko Jansson

1a:
16 Danne Källberg
22 Daniel Mård
11 Nicklas Källberg
23 John Gustavsson
4 Per Berg
2a:
24 Putte Palmkvist
28 Frans Gustavsson
13 John Sättermann
5 Robin Karlsson
91 Jocke Andersson
3e:
8 Emil Lundekvist
27 Johan Larsson
19 Ludde Laine

14 Fredda Pettersson

18 Daniel Karlsson
4e:
15 Jonatan Nygren
3 Robin Källberg

 

Mycket viktig och svår bortamatch i Carlssonhallen mot Nora Hockey, förra mötet blev en klar torsk hemma med 4 – 7. Med 4 omgångar kvar så lever playoff”drömmen” för båda lagen.



När vi såg den här skylten, så förstod vi att det skulle bli en tuff match..


1p:

1 – 0 efter 0:08. Noras nr 21 Carlsson hittade nättaket, assisterad av nr 28 Sommarvik och nr 44 Olsson.


Ett sömnigt KIK verkar inte ha fattat att matchen har startat.


Inte den bästa starten man kan önska sig, men med 59 minuter och 52 sekunder kvar så finns det ju tid att vända på det.


1 – 1 efter 02:30.
KIKs nr 4 Per Berg skjuter från blå, efter isen, och pucken går in mellan benen på Noras keeper. Skönt med snabb replik.

Ett par minuter senare ser vi en klockren interference på KIKs nr 5 Robin Karlsson bakom Noras kasse, men domare Hüsing hade ingen süsning.., vilket är obegripligt eftersom han var precis bakom händelsen.



2 – 1 efter 04:25.
Noras nr 21 Carlsson nätar igen, på pass från nr 28 Sommarvik igen, och nr 67 Eriksson


PP: 05:21, när Noras nr 3 Bachman visas ut.

3 – 1 efter 06:19. Noras nr 29 kapten Jansson petar in pucken med en man mindre. KIKs sömnaktiga uppträdande fortsätter.

 

BP: 08:10, när KIKs nr 11 Nicke Källberg visas ut. Samtidigt åker Noras nr 28 Sommarvik ut 10 min för MC, abuse. Ok BP av KIK.

 

KIK genomför ett keeperbyte efter 10 minuter, ut nr 61 Kricko Jansson och in nr 1 Anton Hult.

 

Bra läge för KIK i minut 12 när nr 14 Fredda Pettersson hittar nr 19 Ludde Laine framför mål, tyvärr blir avslutet inte tillräckligt.

 

BP: 11:45, när KIKs nr 8 Emil Lundekvist visas ut för charging.

Ruskigt nära att hemmalaget utökar sin ledning, men KIK klarar ut det.

 

BP: 14:01, när KIK befunnits spela med ”To many players”. Nr 15 Jonatan Nygren får sitta av lagstraffet.

I minut 15 snor KIKs nr 4 Per Berg pucken på offensiv blå, och skickar iväg ett avslut som oroar hemmakeepern, men inte mer.

 

4 – 1 efter 15:15. Gissa målskytten? Just det, nr 21 Carlsson för tredje gången.  Passade gjorde nr 5 Jensen. Mycket märkligt att målskytten får stå helt ren utan bevakning?!

 

PP: 17:23, när Noras nr 11 Gustavsson får sitta på botbänken.



4 – 2 efter 18:26
. KIKs nr 14 Fredda Pettersson soloraidar in KIKs reducering.
Bra fart och med modet att driva in på kassen!



 

KIK avslutar första perren med att vinna fyra raka tek i anfallszon,

inklusive avslut som träffar mål.

Avslutningen bådar gott inför mittenperren, 2 mål är inte mycket att hämta igen.

Totalt sett en katastrofperiod där Nora får med sig allt, ”ivrigt påhejade av KIK”.

 

2p:

Det välbehövliga snacket i pausen verkar ha fått effekt, vi ser nämligen ett annat KIK från start i mittenperren,ett mycket bra första byte av KIKs 1a-line följs av ett lika bra byte av KIKs 2a-line. Hög press, och KIK anfaller med fler folk än i första perren.

 

Det är helt uppenbart att Nora bestämt sig för att provocera KIKs nr 11 Nicke Källberg, planen går naturligtvis ut på att ge en smäll för att ta en smäll och att få med sig en utvisning på det. I minut 6 crosscheckas tidigare nämnde Källberg i ryggen och knuffas in i Norakassen.., utan reaktion från den randige Hüsing.

 

Strax efter det så kommer Noras nr 21 Carlsson ensam mot Hult i KIK-kassen, skott kommer men utanför. En studs från kortsargen oroar men Hult reagerar snabbt och styr undan trissan.

 

BP: 06:42, när KIKs nr 18 Daniel Karlsson förpassas till busbåset.

Efter 07:53 så visas även Noras nr 67 Eriksson ut, och vi har spel 4 mot 4 ett tag.

Ny Nora-utvisning kommer när matchuret står på 08:07. Nu är det nr 3 Bachman som åker ut.

 

Spel 4 mot 3 för KIK, som följs av spel 5 mot 3. Tyvärr spelar KIK alltför mesigt och obeslutsamt.

Det verkar inte finnas någon spelidé i KIKs PP, pucken passas ytterst sällen från blad till blad. Det ser mer ut som att man slår ifrån sig pucken så att medspelaren hela tiden får pucken i bakhasorna eller försöka fånga upp den efter sargen.

Nora försvarar sig ganska lätt och det är inte ens nära en målchans för KIK. Kort efter att Nora har klarat ut dessa utvisningar så åker de på ännu en.

 

PP: 09:47, när Noras nr 33 Dahlström begår en tripping.

Bra fart på KIKs nr 24 Putte Palmkvist och nr 23 John Gustavsson i minut 11, men avslutet från Palmkvist hittar inte rätt.

 

KIK har spelat PP nästan 5 minuter i sträck, men utan att ens ha varit nära att närma sig hemmalaget målmässigt.

 

BP: 12:38, när KIKs nr 5 Robin Karlsson visas ut. KIK spelar ett bra BP, men tyvärr utökar Nora sin ledning efter det att KIK är fulltaliga.

5 – 2 efter 15:40. Noras nr 55 Eriksson målade.

 

BP: 17:30, när KIKs nr 13 John Sättermann åker ut för hakning. Detta följs av att Noras nr 5 Jensen får sätta sig på botbänken efter 18:14.


KIK blir fulltaligt med 30 sekunder kvar av mittenperren. Sekunderna går och KIK ligger på i anfallszon, nr 13 John Sättermann har pucken på anfallsblå och skjuter mot mål. Med full kraft kommer en Nora-lirare och attackerar Sättermann. Slutsignalen gick någon sekund innan skottet avlossades, och det är naturligtvis orsaken till Noras irritation. Det är bara det att pausvisslan i Carlssonhallen knappt hördes. Jag som åskådare visste att det bara var sekunder kvar och förväntade mig alltså en pausvissla, men ändå hörde jag den knappt.

 

”Skottet” var inte hårt och träffade inte illa på något vis, självklart skall det markeras att man inte skall skjuta efter signalen, men den största orsaken till händelsen är den ”förkylda” pausvisslan.

 

Noras nr 29 Jansson attackerar Sättermann, och som tredje gubbe kommer nr 33 Dahlström och utdelar ett hårt knytnävsslag rakt i ansiktet på Sättermann som ramlar omkull på isen.




Fick 20 min personligt, men det borde ha varit ett mycket skarpare straff!



Lång domarkonferens följer och vi får inget veta om utkomsten av denna för än speakern kommer tillbaka från pauskaffet med rulltårta strax innan nedsläpp i den tredje perren.

 

KIKs nr 13 John Sättermann får 2+10 minuter, Noras nr 29 Jansson får 2 minuter, och Noras nr 33 Dahlström får 20 min personligt.

 

Sättermann får vård i pausen, där det bedöms att han drabbats av lindrig hjärnskakning, och han får rådet att inte spela färdigt matchen.

 

Att Noras nr 33 Dahlström får ett så lindrigt straff är oerhört märkligt, killen kommer in som tredje gubbe och sopar till. Respektlöst och riktigt fult och fegt!

 

3p:

KIK inleder med spel 5 mot 4 i några sekunder, sen är det fulla lag igen.

PP:02:09, när Noras nr 5 Jensen och nr 11 Gustavsson visas ut.

Spel 5 mot 3 följer.

5 – 3 kommer efter 02:21. KIKs nr 24 Putte Palmkvist skjuter mål från blå, assisterad av nr 28 Frans Gustavsson och nr 5 Robin Karlsson.


Spel 5 mot 4 följer, men utan att KIK kan skapa några direkta farligheter.

 

6 – 3 efter 04:35. Målet kommer genom Noras nr 14 Holm.

Katastrofslarv av KIK leder till nytt mål i baken, precis när KIK var lite på gång att närma sig Nora.

 

BP: missade tiden, men det var KIKs nr 11 Nicke Källberg som åkte ut på 2+10 minuter.

Det händer mycket nu som domare Hüsing missar, eller helt enkelt struntar i.

KIK klarar detta BP utan större problem.

 

PP:09:43, när Noras nr 40 Karlsson får vila sig i busbåset.

KIK har återigen svårt att få kontroll på pucken i anfallszon, självklart delvis beroende på att Nora gör ett bra jobb med en man mindre men återigen så saknar man en synlig gameplan i PP hos KIK.



Det är istället Nora som skapar den bästa målchansen, men då står nr 1 Anton Hult i vägen genom en grym frilägesräddning.

 

Kort efter det så kör Noras nr 67 Eriksson helt sonika över Hult i KIK-kassen, rakt igenom målgården och över Hult, helt på egen hand. Vad gör domare Hüsing? Ingenting!

 

Det är många som faller igenom nu hos KIK, mycket tråkigt att se att man i princip lämnar den egna keepern ensam och låter Nora utöka sin ledning.

7 – 3 kommer efter 15:08. Missade målskytt och assist.

8 – 3 kommer efter 17 minuter prick. Nr 44 Olsson målade, ”höll i hinken” gjorde nr 21 Carlsson och nr 67 Eriksson.


PP: 17:16, när Noras nr 29 Jansson besöker busbåset igen.

 

Slutsignalen ljuder, eller gör den det?!

Slutperren är hur som helst över, och matchen slutar 8 – 3.

 

Kommentarer efter matchen:

1p:

Mål i baken efter 8 sekunder, sånt händer, men varför är det ofta så trögstartat.

Vid ställningen 1 – 1 så skiter den randige utan süsning i en klockers interference, var på Nora några sekunder senare gör 2 – 1.

3 – 1 kommer efter ett mycket märkligt ingripande, eller snarare ickeingripande från Jansson i KIK-kassen. Det var inte ens en chans?!

Perren slutar 4 – 2, och KIK har visst häng efter en bättre avslutning än start.

Domare Hüsing känns oerhört instabil, åt båda hållen dock.

 

2p:

Mycket bättre fart och beslutsamhet inledningsvis.

Spelet i PP är erbarmligt svagt, trots 5 mot 3 så skapar man ingenting.

Nora vinner perioden med 1 – 0.

Bättre domarinsats i mittenperren, förutom den mycket mycket märkliga bedömningen i slutet på perioden.

 

3p:

KIKs bristande effektivitet i PP är matchens stora frågetecken.

Visserligen äntligen ett mål i spel 5 mot 3,men totalt sett så känns det säkrare att spela 5 mot 5 än PP.

Synd om Hult som lämnas till sitt öde gång på gång.

Varken PP eller BP fungerade, plus att spelet 5 mot 5 lämnar mycket i övrigt att önska.

 

Det enkla spelet i egen zon var som bortblåst, och trots att man mycket väl visste vilka Nora-lirare man skulle ha bevakning på så fick t ex nr 21 Carlsson göra 4+1. Kanske därför det heter Carlssonhallen?

 

Matchens minus:

-       KIK är för tunna när så många faller igenom.

-       PP

-       BP

 

Matchens plus:

+    Anton Hult

 

Matchens kanon: ”Motvilligt” erkänner jag att nr 21 Carlsson i Nora är en grym avslutare.

Matchens kalkon: Domare Hüsings bedömning i slutet på mittenperren.

 

KIK står nu över den 19e omgången, och får helt enkelt ta chansen att träna hårt och bra inför de avslutande tre omgångarna. Nästa match är derbyt hemma mot Köping!

 

GO KIK!!


 (Stort tack till Peter Sättermann Kungsör och Jakob Carlsson Nora för bilderna!!)


//Falken

 

 


Kommentarer
Postat av: Pulver

Jag gjorde 3 mål för nora mot er men det missa du?!?! /Tar en linje i hällefors tis

2010-01-30 @ 20:57:23
Postat av: vid mållinjen

Örnen-FFIK spelades i dag lördag 30/1. Vinst för Örnen med 15-1 skotten 79-20

2010-01-30 @ 21:04:58
Postat av: Falken

Pulver: Vad menar du med?: "/Tar en linje i hällefors tis"



Vid mållinjen: Tack för att du uppmärksammade mig på det. Ska lägga in det, har haft lite tekniska problem med bloggen men det verkar vara löst nu.

2010-01-30 @ 22:30:41
Postat av: nora hc

hallå Falken: pulver e absolut inte carlsson.

2010-01-31 @ 00:24:54
Postat av: Falken

Pulver: Who are you? Carlsson, Dahlström?

Har jag missat nåt eller? =)

Att du sen tilltalar mig genom att säga er till mig känns lite fel. Jag är inte KIK, ännu mindre än vad du är NH.. Du är sannolikt medlem i NH, medan jag bara en hockeynörd som bor i Kungsör..som har en blogg..som du förhoppningsvis är intresserad av att läsa ibland.

Lycka till i jakten mot playoff! //Mvh Falken

2010-01-31 @ 00:44:35
Postat av: Nora hockey

Allvarligt. sluta skriv skit om P nu. Orka.

2010-01-31 @ 06:50:44
Postat av: Falken

Nora hockey:Vem skriver skit om vem? Jag är inte upprörd,jag är bara lite förvånad över vad som ligger bakom din kommentar. Jag har ett jättefrågetecken här nu? Jag kan inte ta bort något eller justera texten om jag inte vet vad det handlar om? Är det meningen att jag ska veta vem P är? Det vet jag verkligen inte, hur skulle jag kunna veta det?



Jag kan förstå att det kanske finns saker i mitt matchref som man kanske inte håller med om från Norahåll, men jag skriver inte från en helt neutral och ofärgad synvinkel, det har jag aldrig påstått eller försökt att göra även om jag naturligtvis försöker vara så rättvis jag kan.

Jag är t ex ganska kritisk mot "mitt" eget lag, om jag tycker att det finns orsak till det, men jag försöker vara konstruktiv och saklig i allt jag skriver. Det är min helt egna personliga synvinkel som kommer fram i referaten, och det jag kollar mest på är hur "mitt" lag agerar.., all fakta kommer inte med och det blir säkert fel här och där men jag är inget proffs eller så precis.

Tanken med bloggen är bl a att fler skall få tycka till om matcherna, både före och efter, så det är helt ok om man säger att man har en annan åsikt än den jag för fram, men då önskar jag att dessa åsikter läggs fram på ett konstruktivt och klarläggande sätt. "Sluta skriva skit" är inte särskilt klarläggande, jag bryr mig verkligen om vad som ligger bakom detta men jag har svårt att reflektera över min egen text om jag inte får lite mer konstruktiv och exakt kritik.

Ibland måste jag korrigerar mig själv i efterhand, det kan bero på att jag skrivit något i affekt och varit alltför arg,irriterad eller gnällig strax efter en match och det blir inte alltid så bra.

Kanske är det något jag bör justera av den anledningen, jag vet inte?

Var vänlig att ge mig lite mer konkret att gå på.

Tack på förhand!



Vänligen //Falken

2010-01-31 @ 10:55:44
Postat av: kikare

Efterlängtat och bra referat som vanligt. Toppen med bilder också. Tack fotografen! Väntar nu på att sign. Nora hockey och pulver ska förklara vad de menar.

2010-01-31 @ 11:36:22
Postat av: chelios

det gäller att ha i åtanke vad det är som skildras i Falkens ref. Om man som i detta fall där någon Nora har problem med vad som skrivs i bloggen, så är ju tipset: ge fan i att läsa den. självfallet så är ju alltid ett referat utifrån den person som skriver och vilket förhållande man till respektive lag som möts.

Falkens brinnande och lite störda :) intresse för korpishockeyn i länet bidrar till många känslor, och jag vet att många med mig med stort intresse alltid följer och kommenterar tips inför varje omgång. Att sedan lagen i 3:an har hemsidor som ju är rent horribla, dvs total avsaknad av matchref o liknande gör ju att lag Nora inte har intresse att göra sin synvinkel hörd eller läst, om fler lag hade sidor som t ex HHK eller SHK där det i princip efter varje match finns lite ref att läsa och dessa är ju självfallet lite cfärgat av skribenten, men det får man faktiskt ta lite med glimten i ögat...ojojoj nu e frugan klar i duschen nu måste jag sluta Ha De//

2010-01-31 @ 12:26:30
Postat av: Hemsidor

Chelios: Bla Nora har uppdaterad hemsida, det är bara att ta en titt. http://www.laget.se/NORAHOCKEY/start.html

2010-01-31 @ 13:59:00
Postat av: Nora hockey

Falken: Jag menade såklart inte dig. Utan jag menar den som låtsas vara Pulver och skrivit kommentaren

2010-01-31 @ 18:05:44
Postat av: Falken

Nora hockey: Ahaa, interna skämt på gång.. Inte konstigt att man fattar noll dåra.. =)

2010-01-31 @ 18:17:30
Postat av: undrar

Är Örnen ett div.3 lag? 15 - 1 mot ffik och

79 - 20 i skott. Hur kan Hallsta vara först i

serien?

2010-01-31 @ 20:37:48
Postat av: Falken

Undrar: Örnen är ett div3-lag som till denna säsongen förstärkt laget med massor av div1-rutin, därav deras resultat. Hallsta är ett div3-lag, som likt örnen har förstärkt med massor av div1-rutin och i vissa fall även allsvensk och elitserierutin. Att Hallsta leder serien beror på att de har tagit 4 av 6 poäng i dubbelmötena mot Örnen (en likamatch borta och en seger hemma)



2010-01-31 @ 20:59:10
Postat av: Gustavsson

Till Falken. Du var mycket arg på nr 33 i Nora efter hans utspel inget försvar där från mej, men du missa nog att KIKs spelare sköt på Noras kapten ett slag skott efter avblåsning och att nr 33 stog upp för sin kapten!!!

2010-02-03 @ 23:23:32
Postat av: Falken

Gustavsson: Jo, det var fult, fegt och onödigt. Jag är väl medveten om att skottet kom efter slutsignalen, och jag är lika medveten om att han som sköt aldrig uppfattade signalen. Den var knappt hörbar för mig som stod och väntade på den. Tyvärr så kommer skottet, men ingen kan påstå att någon hann slappna av och därför råka illa ut. Reaktionen från er lagkapten säger jag inget om, det är när nr 33 rumlar in som tredje man och klappar till en helt oberedd KIKare som jag lackar till.. Att stå upp för sin medspelare försvarar inte ett så tarvligt beteende..

2010-02-04 @ 17:58:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0