18, me lite förtjöt o tips!

 
Örnen - Sunne: 2 - 7
Svårt att se att det ska bli någon hemmapoäng för Örnen den här omgången. Sunne är för bra, som de flesta lag i serien, men de är dessutom rent mentalt fortfarande lite av en underdog gissar jag (inte i den här matchen kanske, men totalt sett i serien) , i sitt eget huvud, o kommer därför inte att glida runt på en gricka bara för att de möter tabelljumbon.
 
Resultat: 1 - 4 Skott: 31-36
37 pers hade kämpat sig igenom snökaoset till Behrn Arena för att se denna batalj...eller var det arenapersonalen som inte vågade gå ut efter sin arbetsdag? SIK-bussen körde fast i snön på väg till Örebro, men matchstarten behövde bara skjutas på i 10 min. Örnen har blivit bättre, vilket innebär att de lag som matchar mot Örnen framöver måste spela bättre de också...vilket jag tror vissa lag kommer att missa.
För SIK blev den något problematiska Örebrotrippen belönad med tre sköna poäng.
 
 
Forshaga - Köping: 2 - 3 OBS! MATCHEN INSTÄLLD/FRAMSKJUTEN PGA VÄDRET! OBS! Matchen spelas istället 14/12 19:00
Svår bortamatch för Köping, och det oavsett om de hade kunna ställa upp med ordinarie formationer. Just det har de inte kunnat göra på snart 8 omgångar. Så är det för de flesta lag, men här har Köping visat sig sårbara, eftersom det inte finns tillräckligt med kvalitet att fylla på med när 4-5 ordinarie är borta varje match. Det som är skönt är att den tråkiga hemmatorsktrenden nu är bruten, med två hemmasegrar i rad. 
Förra mötet mot Forshaga, i Köpings ishall, så vann FIF med 1 - 5. Rent spelmässigt var det en betydligt jämnare match, men FIF visade redan då att effektiviteten var bäst i serien.
Ska Köping (som även denna gången tvingas åka utan ett gäng tongivande lirare) ha någon chans så måste man hålla farten uppe, och minimera misstagen på blålinjerna. Dessutom måste köpingskeepern ha en riktigt bra kväll.
 
Munkfors - Hammarö: 2 - 9
Nästjumbon mot tabelltrean, o det betyder förstås högt favorittryck på Hammarö. Sunne jagar underifrån, och Grums o Forshaga hotar att glida ifrån på första o andraplatsen. Efter denna omgång tror jag att det är oförändrat.
 
Resultat:4 - 5 (2-2, 2-1, 0-1, 0-0, 0-1) Skott:31-41
Jag börjar gilla den här serien allt mer, det är så hemskt tråkigt när det blir förutsägbart och klart hur tabellen ska se ut efter 5 omgångar. Version -12/-13 av div2 VB är den mest spännande på 10 år. Just nu beror det på att jumbolagen har vässat spelet, de kommer inte att vara samma strykhundar som tidigare (om trenden håller i sig) samtidigt som GIK-maskinen hackar betänkligt (jämfört med hur den brukar spinna) Ikväll var Munkfors ganska nära en äkta hemmatrea mot tabelltrean Hammarö, och det hade inte många tippat.
Hammarö kvitterade till 4 - 4 med knappt 6 minuter kvar av tredje p, genom Jakob Lindskog, sen blev det noll mål i 4e p, och ett straffmål av Petter Skoglund
I Munkfors är man mer nöjda över en vunnen poäng än två förlorade. Hemmakeepern Jonas Östlund prisas som matchens lirare, efter att ha räddat 35 av 41 skott. Min egen reflektion är att Emil Sätterman har börjat "röra på sig" (1+2 i denna matchen) , vilket förstås är kul, men främst viktigt för IFK Munkfors.
 
Arvika - Navvies: 5 - 4 efter sd
Här kan det bli en het fight. Arvika är på väg uppåt i tabellen, o Navvies har siktet inställt på topp-5.
Jag tror att Arvika har högre kvalitet i sitt lag än Navvies, men Navvies är ett lag som aldrig ger upp o som man absolut inte ska ge lillfingret..eller något annat finger heller för den delen.
 
Resultat: 7 - 2 (3-1, 2-1, 2-0) Skott:32-16
16 skott på 60 minuter, det vinner man inga matcher på.
 
Åmål - Grums: 2 - 3
För ett tag sedan, så pratades det högt om att den här serien är alldeles för dålig (för Grums IK) , det var riktigt jobbigt så dåliga de flesta andra lag var. Nu låter det annorlunda, nu är en bortamatch mot Åmål en svår match, vilket kanske beror på att det har hamnat lite grus i GIK-maskinen på siståne..? Ödmjukhet är en klädsam egenskap, men den kommer ofta "dyrköpt" genom ödmjukande erfarenheter, säger en som vet. Jag tror iofs att Grums kommer att tampas ganska bra med FIF om förstaplatsen, men om de står där som etta fram i mitten på februari, ja det är jag inte alls säker på.
 
Resultat: 3 - 1 Skott:22-34
Jepp, svårt för GIK blev det. Det är iofs inga konstiga resultat, men att GIK har 4 - 4 på de åtta senaste omgångarna hör inte till det vanliga, o dessutom två torsk på raken. 1 mål de senaste 120 minutrarna, när hände det sist? Har det någonsin hänt GIK i div2?
 
Fredagsmatch i Nobelhallen
Flyers - Nor: 9 - 2
"Sylta" siktar på trejde raka 
Vinst med 8 måls marginal för Flyers i Norvalla senast, o nu är självförtroendet hos Karlskogingarna rejält förstärkt sen dess. Inte mycket talar för Nor IK i kväll. Dessutom har NIK 8 pinnar upp till närmaste lag, vilket känns längre än det avstånd man har till närmaste lag under, även om det just nu oxå är 8 pinnar. Då menar jag att Munkfors just nu känns starkare än NIK.
 
Resultat: 1 - 4 (1-1, 0-2, 0-1) Skott:56-24 (16-12, 17-7, 23-5)
Inte kul för Flyers förstås, men annars tycker jag det är väldigt kul att tippa så fel.
40-12 i skott i de sista 40 effektiva minutrarna, o NIK vinner den perioden med 0 - 3. ANTON ÖSTMAN!!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tvivlar starkt på Köpingseger idag men den som lever får se!

2012-12-05 @ 11:55:15
Postat av: Falken

Tvivel och tro är två skilda saker, o jag tror alltid på Köpingsseger även om jag har tvivel =)

2012-12-05 @ 11:59:07
Postat av: Hockey!

Vad talar för en Köpingseger? Vilka tongivande lirare är borta idag? Och hur är de i Forshagalägret?

2012-12-05 @ 12:03:42
Postat av: Anonym

Byter man bort, petar, rutinerade riktiga seniorer som har för vana att bära och producera mot vad som helst. Riktingen i tabellen och slutet är då give.
Neråt!
Skador är en annan återkommande sak i alla lag

2012-12-05 @ 13:13:47
Postat av: Falken

Hockey!:De som är borta är Maikkula, Permats, Graff och Hellström (Daniel)
Graff o Permats är med i poängprotokollet allt som oftast, o Maikkula har lirat back med bravur (hoppat in när det behövts, trots att han funkat fint som forward i andralinan)Att sen Lindström har slutat är ett STORT avbräck, både defensivt och offensivt. Den luckan fyller inte KHC i brådrasket.
FIFs status vet jag inget om tyvärr, de har ingen bra klass på hemsidan vad gäller rapportering och information, och det skrivs heller "ingenting" om dem (iaf inte något jag hittat)Vad som talar för Köpingsseger är att de kommer att lira matchen, och att de har hög kapacitet. Det gäller förstås att det klaffar ordentligt mot ett så bra lag som FIF.

2012-12-05 @ 13:46:46
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Anonym

FIF vinner med tvåsiffrigt.... Pinsamt men ett faktum.

2012-12-05 @ 13:50:14
Postat av: Falken

Jag vet inte om orsakerna bakom varför Lindström inte ska lira mer, men oavsett det så är det en stor förlust för laget. När det gäller Sätterman så beror det (enligt bbl/at) på att han själv vill ta en paus pga att han inte har fått lira så mkt han vill och då tappat glädjen. Sätterman har hög potential,med ett skott och målsinne som håller div1-klass, men har i mina ögon sett lite otränad. Trist med hjärnskakningen, kanske var flåset på gång där? Det är som sagt min syn på det, men jag tycker det är riktigt tråkigt att han känner som han gör, jag tycker att han behövs i laget. Skador drabbar alla lag, men de kan drabba väldigt olika, o just Köpings trupp har visat sig vara ganska tunn när det kommer till kritan. Några andra lag har ju ett koppel av duktiga junisar som kan gå in o göra det väldigt bra när det behövs, det har inte riktigt Köping ännu tyvärr.

2012-12-05 @ 13:58:55
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tror att det är helt andra orsaker och att han håller färgen utåt för att skydda Jocke. Hur spelar laget och är det han som står ivägen för junisar?!
Bästa laget var det länge sedan som togs ut i KHC - här härskar andra krafter. Detta speglar bara ledarnas inkompetens och i vissa fall blodsband
Löjligt!
Tror att fler avhopp kommer snrt...

2012-12-05 @ 15:31:36
Postat av: Fred

Tror inte att FIF vinner tvåsiffrigt men tror ändå på FIF-vinst. HHC hade inte mycket att sätta emot i senaste matchen och jag tror att Köping får problem att bärga en trea från Ängevi. Så länge man är med från början så ska FIF vinna, men som sagt, man måste vara med från det att pucken släpps. Är man inte det tror jag helt klart att Köping kan störa FIF, den som lever får se..tråkigt förövrigt att läsa om de spelarproblem som Köping verkar ha, aldrig roligt när det blir så och ffa inte när man håller på det drabbade laget..

2012-12-05 @ 16:31:32
Postat av: Fred

Förövrigt, lite rolig kommentar du ger till ÄSK-GIK matchen. Kul med lite lokalpatriotism då och då (sån är jag iaf, lätt hänt att man blir lite enögd), men samtidigt tycker jag att det är roligt med lite oväntade reultat (ÅSK-FIF, KHC-GIK m.m), serien lever ju lite vilket leder till att alla lag verkligen måste prestera i varje match som i sin tur borde leda till att kvalitén på serien höjs. Sett ur ett långsiktigt perspektiv borde ju detta gynna de lag som slutligen hamnar i kvalet till ettan..

2012-12-05 @ 16:48:58
Postat av: FIF ARMY

matchen forshaga-köping startar 14/12 fredag kl.19.00

2012-12-05 @ 17:21:04
Postat av: IFK!

du har fortfarande inte förstått hur bra Munkfors är nu? ;) Nära tre pinnar mot Hammarö, ledde med 4-2. Blev en poäng tillslut. ;)

2012-12-05 @ 22:55:54
Postat av: 1960

Vevar igång bloggandet efter ett litet uppehåll. Referat från AHC-Navvies uppe. Hur står det till i Köping egentligen? Vad hände i Klingevi och Intersporthallen ikväll?

2012-12-05 @ 23:09:55
URL: http://langstutpabanken.blogspot.se
Postat av: Mattias

0-4 till SIK? Ja men det trodde jag också... Jag kommer vara fortsatt kritisk mot everysport tills folk kan börja rapportera. Det är klart, hemmamål är väl inte roligt nog att skriva om. Jag hade nog blivit mer spänd när de gjorde 1-2, istället fick man se 0-3 och då var det ju ingen fara, att sen straffen tydligen gjordes typ i 73:e minuten är ju lite förvånande då en match max kan vara 65 minuter med övertid.

Kan dock krypa till korset och säga att jag skulle regga mig på everysport, tydligen är inte Sunne en ort så jag blev tvungen att skriva Värmland för att jag skulle kunna regga, lite komiskt ändå. :)

2012-12-06 @ 09:14:05
URL: http://www.sunneik.se
Postat av: Mattias

Kan då säga för er som inte vet så blev Örnen-SIK 1-4!

http://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/1891

2012-12-06 @ 09:15:22
URL: http://www.sunneik.se
Postat av: Falken

Fred: Jepp, det visar sig hur det går men det är självklart att det är FIF som är stora favoriter. Jag hoppas verkligen att Köping kan ställa upp med sitt absolut starkaste lag, det behöver dom om det ska bli match av det.
Angånde ÅSK-GIK så gillar jag oxå "kaxig" lokalpatriotism, men då måste man vara beredd på att få "äta upp" sina ord emellanåt oxå =)Jag tycker som sagt att årets serie är mer spännande än på mkt länge, o jag tror att kvaliteten är högre över lag än på länge, vilket är väldigt kul. Det har varit ett enormt kliv att ta för div2-lag upp i div1, o kanske är det klivet något mindre denna säsong, det lär vi märka så småningom. Hammarö minns säkert hur det var för några år sedan, torsk med "14-1" i första matchen, och "-140 mål" när serien var färdigspelad.Sånt är inte kul.

2012-12-07 @ 11:21:21
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Falken

FIF ARMY: Tack för informationen!
IFK: Nä, det har jag uppenbarligen inte =), men det är riktigt kul att ha fel på det sättet tycker jag. Grattis till den "oväntade" pinnen!
1960: Welcome back! =)Lite rörigt med skador o avhopp i Köping, men det reder sig.
Mattias:Ja, jag blev förvånad när det var olika resultat beroende på var man tittade. När det gäller problem med everysport (Örnen-SIK) verkar det bero till viss del på SBS (Skit Bakom Spakarna) eftersom de flesta andra verkar fixa everysport utan problem, men att Sunne inte finns som ort verkar bero på att det är "Stockholmare" som byggt everysport =)

2012-12-07 @ 11:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0