24, med lite eftertjöt

 Tre matcher kl 16 o tre kl 17
 
Förtjöt o tips:
 
Flyers - Munkfors: 5 - 2
Lätt seger för Flyers? Nja, visst bör det bli hemmavinst men jag tror inte det blir lätt. Motivationsmatchen är förmodligen jämn, med tanke på att både Flyers och Munkfors har mkt att spela för.
Munkfors vet att det blir en svår match, men de vet också att de kan spela lite bättre hockey än tabelläget visar.
Om Flyers börjar foka på det lag de har, istället för deras skadade spelare, så upptäcker de kanske att de fortfarande har slagkraft att utmana de flesta lag i serien. Återstår att se hur de gör. 
"Vi siktar på samma manskap som borta mot Köping, det räcker för seger mot Munkfors", säger "Sylta"
Kapten Andersson säger i en webtv-intervju att Flyers är för ojämna hittills men att de är ett bättre lag än Munkfors.
 
Resultat: 6 - 5 (3-0, 2-1, 1-4) Skott:41-30
4 - 0 24 min in i matchen, o 6 - 1 med drygt 10 min kvar. 6 - 2 kommer med drygt 4 min kvar, och då har Flyers lagt av o gått hem nästan. En straffmiss av Munkfors en minut senare, o sen följde 3 munkforskassar till, den sista med en sekund kvar. I Munkfors så pratar man helt sanningsenligt att det var nära en mirakelvändning. En del av nästanmiraklet var att Emil Sätterman målade två gånger, 6 - 2 och 6 - 3, i boxplay! Tungt med noll pinnar när det var så nära. Samtidigt så vann Nor IK, hyfsat planenligt, mot Örnen vilket innebär att det återigen är 11 poäng upp till strecket för Munkfors.
 
Matchvinnarna i Flyers torde vara Anton Karlsson 2+2 och Philip Larsson 2+1, men även de två andra inlånade BIK-juniorerna Andreas Karlsson 1+1 och Jonas Forsberg 1 mål, bidrog stort till hemmasegern. Måste vara skönt att kunna låna in lirare av den kapaciteten. Det har varit lite si och så på träningen säger Flyerscoachen Thomas "Sylta" Karlsson, och det är tydligen ingen måtta på eländet, rykten gör också gällande att materialarn fick punktering på cykeln i höstas, och att någon glömt att sätta på locket till pepparkaksburken i vaktisrummet runt lucia, så att alla peppisarna hade mjuknat. 
 
 
Navvies - KHC: 2 - 6
Detta kan bli en match som lever ända in på slutet. Köping har vunnit de två senaste mötena lagen emellan, mkt på grund av att man haft en högre effektivitet än Navvies. Nu kommer Köping från en skön hemmaseger, som tog dem upp på playoff-mark igen, medan niondeplacerade Navvies har 6 raka torsk efter att ha spelat bra men förlorat borta mot serieettan Forshaga i förra omgången.
 
Resultat: 5 - 2  (2-1, 2-0, 1-1) Skott:33-36
Jag såg inte matchen, men coach Karlsson såg och ogillade 
Tydligen var inställningen hos Köping HC långt ifrån godkänd, så nu vill man bara glömma allt och gå vidare. 
I Hallsberg vill man inte alls glömma, man menar att det var en bra laginsats som låg bakom 3 hett efterlängtade poäng. Navvies avancerar inte i tabellen, men man tar in på Arvika som ligger närmast ovanför. Köping behåller sin femteplats trots torsken, men nu endast pga bättre målskillnad än Flyers.
 
NIK - HC Ö: 7 - 3
Nor IK hade 2 - 2 efter 40 minuter borta mot Hammarö i förra omgången, men sen tog det stopp. Nor är ett lag som ofta förlorar skotten stort, men i de matcher de vinner så är det  två tydliga faktorer som ligger bakom, forwards effektivitet och keeperns räddningsprocent. 
I eftermiddag får Norvalla besök av seriejumbon HC Örnen, som naturligtvis bara har att "ladda" för att försöka kvala sig kvar i div2. NIKs motivation, att hålla undan för Munkfors, bör bara det innebära att hemmavinsten garanteras.
 
Resultat:4 - 2 (0-0, 3-1, 1-1) Skott:44-31
Det var tydligen en sömning tillställning, men när NIK får ett mål bortdömt så sprattlar Örnen till, reducerar genom straffslag ( genom 21 Michael Carlsson förstås) o sen tar gästerna ut sin keeper varpå NIK hasar in 4 - 2.
Vet inte om någon i NIK känner flåset från Munkfors direkt, men troligen tycker man att 3 pinnar känns rätt gött i alla fall.
 
ÅSK - HHC: 2 - 4
Åmål inledde seriespelet efter juluppehållet som seriefemma, men efter bortatorsken mot nästjumbon (och efter Köpings vinst mot Flyers) så halkade man ner på sjätteplatsen. Efter söndagsomgången så blir jag inte förvånad om Åmål ligger sjua.
 
Resultat: 4 - 5 (1-3, 2-1, 1-0, 0-0, 0-1) Skott:31-32
Jahapp, här gick det till straffar. Måste ändå kännas rätt ok med en pinne för ÅSK, efter 1 - 3 med 20 första spelade. Firma Viitanen-Sääv fixar både reducering (2-3) och kvittering till 3 - 3 och 4 - 4. Ganska tydligt vilka som hyllas bör. Trots enpoängaren så halkar ÅSK ner till sjundeplatsen.
 
AHC - FIF: 2 - 6
Arvika har vunnit varannan match sen omgång 18, vilket bör innebära att det blir hemmavinst i "Banken" i eftermiddag. Det finns dock ett frågetecken, vad serieledande Forshaga IF tycker om saken?
 
Resultat: 3 - 4 (0-0, 2-2, 1-1, 0-0, 0-1) Skott: 28-31
Ännu en match som gick till straffar, och som ledde till bortaseger. 
Det ser ut som en jämn match, där lagen följdes åt o turades om att ta ledningen och kvittera.
Svårt att gissa ändå hur det såg ut, just att det endast var 4 utvisningar i en match som går till straffar gör känns lite märkligt ovanligt.
Viktig pinne till Arvika, känns som en bonuspinne som inte många hade räknat med. 
Vad Arvikas coach tycker får vi aldrig veta, och inte heller vad FIFs dito tycker, där håller man inte alls någon högre klass.
 
GIK - SIK: 6 - 4
Omgångens smällkaramell? Nja, det är serietvåan mot seriefyran, men jag tror att det blir en ganska klar hemmaseger för GIK. De två matcherna lagen emellan i årets seriespel har slutat 5 - 3, varsin hemmavinst med samma siffror. Det skulle inte förvåna mig om det blir liknande siffror i eftermiddag.
 
Resultat: 4 - 3 (1-0, 1-1, 1-2, 1-0) Skott:48-18
Skoog och Ejdsell i all ära, men denna bortapoäng hade blivit noll om det inte vore för storspelande SIK-keepern 35. Jonathan Lundin-Everlund. Sen gör det förstås inget att Skoog och Ejdsell producerar framåt, o ser tillsammans med bl a Tobias Forss att ta ledningen med drygt 8 minuter kvar av tredje p. Med knappt 3 min kvar lyckas GIK kvittera, o sen sätter hemmalaget också tänderna i extrapinnen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vore kul o höra din syn på köpings nr3-dvs han som på två, av två, matcher blivit utvisad 5+20. Var han bara missförstådd?

2013-01-15 @ 07:04:36
Postat av: Falken

Min syn är nog inte så spännande tyvärr, eftersom jag inte såg någon av händelserna. Den första så hann jag inte med o se, jag såg bara att buren var borta och att det var lite stök, och att nr 3 åkte till busbåset ganska självmant. Nr 3 har själv sagt att det inte var menat att bli så hårt.
Jag kan väl tänka mig att han var lite övertänd kanske, o ville visa att han var värd en plats i laget.
I det andra fallet får jag gå på vad andra har sagt, o där tycker man att den utvisningen var väldigt hårt bedömd. Den tacklade ser att han ska bli tacklad, och kryper ihop och tar tacklingen med huvudet. Man menar att det absolut inte var en checking to the head.
Nr 3 är en tacklingsglad lirare har jag hört, och jag tror inte att det finns någon särskild omdömeslöshet som ligger bakom att det blivit två 5+20 i rad nu.
Jag hoppas att det bara slumpade sig så.

2013-01-15 @ 10:03:13
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: FIF

Matchen i Arvika kunde ha slutat hur som helt ! Arvika hade många bra chanser mot slutet av matchen och FIF hade många under matchens gång... Herr Nordström var nöjd med hur hans Forshaga spelade men tycker även att man släpper till lite för många lägen bakåt stundtals.
Arvika spelade en fartfylld hockey och så även FIF..
Arvika måste ha gjort en av sina bättre matcher denna säsong?
Eller vad tycker du "längst ut på bänken" ?

2013-01-15 @ 13:46:46
Postat av: Anonym


Hmm tycker nog att det är lite tidigt att kalla nr 3 för lirare... till det är befogat så måste han väl visa det först!!
Kanske det är dags att köping blir utsatt för ngt liknande innan man skyller på domarna.
Jag är lite orolig för svensk hockey och alla, och ökande hjärnskakningar som sker. Reglerna behöver skärpas och tillämpningarna skärpas!

2013-01-15 @ 14:58:58
Postat av: Falken

Ok, om du ska märka ord så ändrar jag till spelare, det var vad jag menade..förstås.
Vad är det som får dig att tro att laget Köping hockey INTE har utsatts för liknande, laget har i nuläget en spelare som försöker kurera sig från en hjärnskakning som han fick någon omgång före jul, borta mot Forshaga om jag minns rätt. Ambulans in på isen, och ett dygn på sjukhuset i Karlstad blev det för honom. Det blev bedömt som checking to the head. Utöver honom har minst 2-3 spelare haft skadefrånvaro av samma skäl tidigare under säsongen.
Och VARFÖR skulle Köping behöva något sådant? Om du nu är så orolig för svensk hockey och samtidigt "önskar" att det skulle ske.., ja då undrar man om du inte själv har utsatts för något liknande, o kanske har lite otur när du tänker nu??

Jag är inte Köping hockey, inte medlem o kan inte påverka, men jag är övertygad om att alla i Köping hockey starkt ogillar checking to the head och självklart tar lika stort avstånd från det oavsett om det är en egen spelare eller motståndare som utsätts för det. Att man sen är oense med domarens bedömning ibland är inte särskilt unikt, eller hur?


Självklart är det viktigt att regler följs, o jag tror kanske att de behöver skärpas också. Jag tror att dagens hockeyspelare (törs inte skriva lirare)är betydligt mer vältränade, starkare, snabbare och hårdare, (t o m på div2-nivå) än bara 5 år tillbaka. Det är naturligtvis något som behöver tas med när man ser över reglerna, eftersom det faktiskt kan vara farligare (större risker till allvarligare skador) att spela hockey idag än för bara 5 år sedan.
Jag tror man måste lära ut tacklingsteknik i yngre åldrar, inte tillåta det hur som helst, men man måste få lära sig hur man skyddar sig och hur man använder kroppen. Det kan förhoppningsvis leda till att skaderisken minskar när spelarna blir äldre och får börja tacklas

2013-01-15 @ 16:15:52
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Vadå

Hoppsan, blev du stött av ett sådant inlägg?
Är inte du orolig och lider med den som drabbas?
Försvarar du tilltaget för att det tidigare drabbat en KHC spelare drabbats tidigare?
Ingen vill väl att någon skall skadas i hockey?!
Hur många spelare har två allvarliga straff på tre perioder? Tror inte att domaren har helt fel!?
Jag tror att du och jag med flera kan påverka! Lagledningem kan ta vederbörande i örat o berätta vad laget/klubben har för inställning.... Eller skyller på domaren som det stod i tidningen, dvs håller den felade om ryggen.
Eller är det som i matchen innan när man vill vända en match med att köra över MV-vinna på att en motståndare får hjärnskakning?!
Ta avstånd nu, annars trappas det upp o man har inget att skylla på när det drabbar ens egna spelare!

2013-01-15 @ 18:03:47
Postat av: Falken

Stött? Nä, jag drar bara slutsatser och konsekvenser av vad du skrev.
1.Jag bytte ord från lirare till spelare
2.Jag rättade dig angående din felaktiga bakgrundsinfo, där du indirekt "menade" att Köping inte hade drabbats av skada till följd av checking to the head, och jag utryckte också min förvåning och ett stort frågetecken varför du som är orolig för svensk hockey (då hoppas jag att du indirekt menar spelarna)samtidigt "önskar" att Köping hockeys spelare skulle bli utsatta för farliga tacklingar. Den förvåningen och frågetecknet finns fortfarande kvar.

Om du utifrån vad jag skrev har fått det till att jag skulle försvara en checking to the head från en köpingsspelare för att andra köpingsspelare har drabbats av samma sak, ja då får du verkligen läsa vad jag skrev igen.

Försvarar du tilltaget för att det tidigare drabbat en KHC spelare drabbats tidigare? Svar: Nej, var får du det ifrån. Läs om läs rätt
Ingen vill väl att någon skall skadas i hockey?! Svar:Nej, det hoppas jag verkligen inte.
Hur många spelare har två allvarliga straff på tre perioder? Svar: Det vet jag inte, men jag hoppas de är mycket lätträknade!
Tror inte att domaren har helt fel!? Svar:Jag har ingen egen åsikt om någon av situationerna, jag såg matchen mot Flyers, men jag såg inte situationen. Man kan nog säga att nr 3 erkände att han hade gjort fel i alla fall. Matchen mellan Navvies och Köping såg jag inte, jag har endast att gå på vad som stod i tidningen efter matchen.
Jag tror att du och jag med flera kan påverka!Svar: Visst kan vi påverka. Mitt svar angående min koppling till Köping hockey var ett förtydligande för att påpeka att jag inte kan tala för Köping hockey i någon mån alls, vad jag säger/skriver är helt mina egna tankar och åsikter.
Lagledningen kan ta vederbörande i örat o berätta vad laget/klubben har för inställning.... Svar:Ja, det kan de göra om de tycker att det finns fog för det, helt rätt.
Eller skyller på domaren som det stod i tidningen, dvs håller den felade om ryggen. Svar:Jag såg inte matchen, jag vet inte om du gjorde det? Jag kan inte säga något om det var fel domslut eller ej, där har jag aldrig uttryckt någon egen åsikt. Man kan anta att det var fel, eller så kan man anta att det var rätt. Jag har inte antagit varken det ena eller det andra, jag har bara länkat till en intervju. Du däremot, som kanske inte heller såg matchen, du verkar anta att det var rätt bedömning av domaren. Hur du kan göra det utan att ha sett matchen (?) är ju lite märkligt i sig. Om det skulle vara så att spelaren begått ett regelbrott, o då speciellt av den här kalibern, då skulle inte jag heller gilla att lagledningen skulle hålla spelaren om ryggen.
Eller är det som i matchen innan när man vill vända en match med att köra över MV-vinna på att en motståndare får hjärnskakning?!Svar:Om vi ska gå på din linje, då måste vi veta att det var så, men det vet i alla fall inte jag. Jag hoppas att det inte var så,men om du har rätt så bör det bestraffas hårt.
Ta avstånd nu, annars trappas det upp o man har inget att skylla på när det drabbar ens egna spelare! Svar:Ja, för att förtydliga mig ännu mer: Jag tar härmed avstånd från alla farliga tacklingar, speciellt checking to the head, och det oavsett spelare eller lag. Jag vill INTE se fler skador, jag vill se en frejdig offensiv hockey med fart och många mål.

2013-01-15 @ 20:04:26
Postat av: Anonym

Jag gillar ditt sista stycke! Resten är bara mycket text som man kan tolka... Å gör man det som du som "felaktig bakgrundsinformation" då kan man ju skriva vad som helst i sin egen tolkning.
Läste du inte i samma tidning om vad 3:an sagt om förra matchen eller?

2013-01-15 @ 20:42:11
Postat av: Falken

Du påstår saker om Köping hockey, och det bemöter jag med de fakta jag har. Det är väl skillnaden mellan oss i det här fallet. Att det blev mkt text beror ju på att jag klippte in det du skrivit för att det skulle bli lättare att koppla det till mina svar. Jag ville undika att bli missförstådd igen.
Jo jag läste vad han sa, och jag gillar inte den inställningen men det betyder inte per automatik att han alltid satsar på checking to the head, det hoppas jag inte i alla fall. I grunden ärvi överens

2013-01-15 @ 21:01:30
Postat av: Anonym

Gillar och uppskattar din blogg men i detta förstår jag inte din reaktion! Partisk är en sak... Tror du att domaren var partisk?

2013-01-15 @ 21:02:06
Postat av: Falken

Det är ok, jag förstår inte din teaktion Va? Partisk? Vilken domare menar du? Om en domare gör en felbedömning så beror det säkert de allra flesta gånger på att han inte hann med o se vad som egentligen hände. Partisk har jag inte påstått eller antytt att ngn domare varit, eller har jag

2013-01-15 @ 21:44:47
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: fred

Tycker att du svarar riktigt bra på kommentarerna här Falken! Tycker att det är idioti att gå in i en tackling med avsikt att träffa huvudet, finns inget bra försvar överhuvudtaget för en sådan handling. Tycker att Falken försöker lyfta fram just detta, gång på gång.
Om man ställer en fråga och inte kan hantera svaret då kanske man helt enkelt inte ska fråga....

2013-01-15 @ 23:24:43
Postat av: conny

Tror och hoppas att ingen spelare går in medvetet att skada någon och tycker sammtidigt att det är relativt lite allvarliga skador i div 2. Tänk positivt och njut av hockeyn.

2013-01-16 @ 07:51:05
Postat av: Falken

Fred o Conny: Tack! Man får förstås ha en annan åsikt än jag, men om jag upplever att någon missat vad jag tycker, missuppfattat eller inte förstått mig så vill jag gärna försöka korrigera det.

Sen gillar jag att argumentera men då vill jag helst att man inte "bara" gör antaganden o "bestämmer sig" för hur något gick till utan att ens ha sett det själv.
Om det finns fakta så måste det gå före det egna tyckandet, plus att man måste ha ett visst mått av ödmjukhet inför sådant man rimligtvis inte kan veta, t ex hur och varför någon gör eller tänker som den gör eller tänker.

2013-01-17 @ 12:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0