25, med förtjöt, resultat o det vanliga eftermumlet.

   Tabellen inför 25:an
Ganska uppenbart kring vilken streck det är hetast. Än tätare kan det bli efter kvällens matcher.
I toppstriden ser det inte ut som att GIK kan närma sig tabellettan FIF den här omgången iaf, men i nästa omgång är det bara seger som räknas för grumsarna, annars tror jag att tåget till "destination 1" (direktplats till div1-kval) avgått för den här säsongen.
 
  Kvällens omgång (förutom FIF o NIKs fredagsderby)
 
 
AHC - Örnen: 8 - 2
Mycket att spela för mot inte mycket att spela för, plus det faktum att Arvika förfogar över ett mycket bättre lag än Örnen. Det borde borga för en säker hemmaseger i "Banken, men det är inte alltid det är så.
Arvika HC gjorde en bra match senast mot FIF, tog en pinne mot suveränerna från Forshaga men torskade på straffar. Spelar man så ikväll så blir det tvåsiffrig seger, men om man tänker att de tre pinnarna ska ramla in av sig själv så blir det en mindre seger, hemmaseger blir det hur som helst.
 
Resultat: 6 - 1 (3-0, 1-1, 2-0)  Skott:31-35!
 Att Örnen vinner skotten, det är väl vad som överaskar lite, men inget annat.
 
HHC - Flyers: 6 - 1
Flyers vet att man kan besegra Hammarö, eftersom man gjorde just det (4 - 1) hemma i Nobelhallen för en dryg månad sen. I första mötet så vann dock Rivest mannar (5 - 3) och nu är det alltså dags att se om hemmaplan är en fördel igen.
En av "Syltas" viktigaste spelare är backen Patrik Solberg, och här grunnar han lite över hur Hammarö spelar, och varför han själv valde hockey före fotboll.
Något annat att grunna över är vilket lag "Sylta" får med sig till matchen, har han lyckats få några "gamla" spelare att snöra på sig grickerna igen, o kanske får han med sig ett gäng BIK-junisar? Dock så är BIK-junisbacken Anton Karlsson uppkallad till stora BIK ikväll, till allsvensk "final" borta mot Leksand! KUL!
Undrar om det är någon större skillnad än att lira mot Munkfors? Njä! Oavsett det så tror jag på hemmaseger ikväll.
 
Resultat:7 - 1  (1-0, 2-0, 4-1)   Skott:43-38 
Ser ut som ett standardupplägg för Hammarö på hemmais.Lite lagom loja till halva matchen, sen växlar man ner och vinner lätt.
 
Munkfors - GIK: 3 - 7  
Ett vilt kämpande Munkfors blev trots en riktigt vass upphämtning helt utan poäng mot Flyers, och nu måste det nog till några riktiga mirakel för att inte förberedelserna för att kvala sig kvar ska inledas istället. Att fortsätta som man nu gjort är iofs förmodligen den bästa förberedelsen.
Jag tror inte att man får någon "hjälp" av ett högmodigt GIK ikväll, det skulle förvåna mig isf.
På Munkfors hemsida så radar man upp GIKare att hålla koll påo vädjar till publiken att komma och stötta laget.
 
Resultat: 1 - 7  (1-1, 0-4, 0-2)    Skott:47-20!!
Om skotten stämmer så är jag mycket förvånad, men annars så finns det inte mycket att säga. 
 
KHC - ÅSK: Glömde tippa
Omgångens batalj, detta då vinnaren lär vara den som befinner sig på den sista playoff-platsen efter den här omgången (med reservation för att Flyers förstås kan lägga sig i, i och med en ev bortaseger mot Hammarö)
1 - 1 i matcher hittills mellan lagen, och i den förra så var det mången KHC-anhängare som grämde sig efter en som det kändes helt onödig bortatorsk.
Läget i hemmalaget är lite snuvigt, några som var borta mot Navvies är nu tillbaka, medan andra har det snorigt istället. Ännu ett ett nyförvärv kan vara på gång, och det är forwarden Niklas Jakobsson som ev finns med redan i kvällens match.
Köping har glömt och gått vidare, ja då syftar man på bortatorsken mot Navvies senast, där coach Karlsson var allt annat än nöjd med sitt lags inställning. Jag kan bara hoppas att det är en rubrik som jag ska visa sig stämma med verkligheten också.
Hur det står till med ÅSK vet jag inget om, tyvärr har man en hemsida som avslöjar och informerar om i princip inget (iaf inte om sitt A-lag av intresse) och jag hittar heller inte någon tidning som intresserar sig för att skriva om dem tyvärr. Tråkigt!
 
Resultat: 6 - 2 (1-2, 1-0, 4-0)  Skott:
Jag måste smälta vad jag nyss sett innan jag ger mig på något referat och sånt. Är man KHC-anhängare (jepp) så är man riktigt nöjd med 3 poäng, men OOJJ! vad nervöst det såg ut på mååånga håll hos de blåklädda. Matchen avslutas med att båda lagen tilldelas 5 st 5+game var. 
Tumultet startade på isen precis vid Åmåls bås, och då passade ett par åmålsbusar att ge sig in i slagsmålet från båset (mycket fegt, mycket fel och mycket förbjudet!!) En av Åmåls ledare skall hedras för att ha tagit nacksving på sin egna spelare för att få honom att sluta slåss från båset. SMACK sa det bara, så flög båsbusen rätt upp o ner bakom bänken... , applåderna var välförtjänta!
 
  Lite stökigt på slutet
 
Jag tyckte att hemmalaget började riktigt nervigt, o knappt hann de börja innan Åmål hade petat in 0 - 1.
26 sekunder tog det för Viitanen, på pass från Sallila, att få jubel från Åmålsbåset. Det var en märklig studs på pucken, den skulle ur zon o tog på någons ben och rätt ut till Sallila som hittade Viitanen som var på väg ur zon också han. Tung start!
Det såg inte ut som att det ville kugga i för Köping, kanske beroende på att ÅSK forcheckade högt och med fart, men ganska snart så förflyttades spelet alltmer ner i ÅSK-zonen.
1 - 1 kommer efter 3:22, det är Robin Karlsson som skjuter distinkt, direkt på pass från Victor Norman och Johan Graff. Skönt med hyfsad snabb kvittering.
Köping tar över spelet alltmer efter målet, och ligger på i anfallszon, men med knappt 15 min på matchuret så vill Viitanen återgälda Sallila, vilket resulterar i 1 - 2.
Kändes onödigt och inte helt kul.
 
Drygt 5 minuter in i mittenperren så trycker Robin Karlsson in en backhand från sin position mitt i slottet, och hans andra mål i matchen leder till 2 - 2, vilket förstås får hela hallen att jubla. Assistenterna hette denna gången Victor Norman och Erik Öhling
En köpingsutvisning och tre ÅSK-busar senare så är mittenperren över, utan mer nätrassel.
 
Jämnt målmässigt, o ganska jämnt spelmässigt sett över 40 minuter.
Slutronden kickar igång, Åmål får en utvisning och äntligen lyckas Köping utnyttja spelarövertaget o ta ledningen i matchen för första gången. 3 - 2 kommer kl 44:09 genom Tim Svensson, snyggt assisterad av Emil Forsberg och Victor Gustavsson.
Mindre än två minuter senare så är det dags för Svensson igen, han följer upp kedjekollegan Thunberg som driver på ÅSK-kassen med pucken. Thunbergs avslut tar någonstans på bortakeepern, studsar ut rakt i  Svenssongapet och rakas in till 4 - 2. 
Åmålsbåset suckade tungt, de hade haft egna chanser men inte kunnat utnyttja dem och när nu Köpings lite bättre ork betalade sig (som det såg ut) så verkade den viktiga matchen, som börjat så bra för ÅSK, nu rinna dem helt ur händerna.
Åmål ger inte upp, inte det minsta, de kommer fortfarande i ganska farliga attacker, bl a en som leder till ett skott i stolpens utsida. Nr 15 Kiviranta i Åmål är den som allt som oftast försöker något, men han lämnar Köping denna gången utan att bli omnämnd i matchprotokollet.
Köpings mr Svensson är dock inte färdig för kvällen, han har sparat det smaskigaste till sist. Robin Karlsson för in pucken med fart i anfallszon, i sällskap med Svensson, skär över slottet går mot mål o släpper pucken till Svensson. Schwopp o klang så for trissan rätt upp i krysset, bakom den förgrymmade ÅSK-keepern. (Hans klubba gick sönder strax efter målet, dubbel otur..typ)
5 - 2, med knappt sju min kvar av tredje p.
 
Utvisningarnas period i perioden börjar nu, och i den första delen är Köping återigen effektiva i sitt PP. Emil Forsberg tar sig för en soloraid, o skottar snyggt in slutresultatet, 6 - 2, helt på egen hand. Då är klockan 59:48, sen är det bara att titta på bilden ovan för att se vad som hände.
Det som sen ledde till massutvisningarna var en slashing, enligt vad jag tyckte mig se, av nr 3 Jakobsson i Köping. Det värsta med den var att det hände precis vid Åmåls bås.
Jag förstår och köper att man står upp för sin lagkamrat, som ett par av Åmålsspelarna gjorde, men när alla skulle stå upp för alla tillslut, t o m de ÅSK-lirare som satt i båset, ja då gick det över styr tyvärr. 
Det som borde ha inneburit 2 min för Jakobsson, som jag såg det, blev istället 10x 5+game.
 
 
 
SIK - Navvies: 7 - 3
Ja, vad ska man tro, kan Navvies rå på tabellfyran? Om allt går rätt, om Daniel "Lale" Svensson i Navvieskassen gör en kanonmatch (hög nivå på den killen när han får till det) då kan det gå, men det blir väldigt svårt. SIK har ju legat under ganska skapligt, spelat kass inledningsvis, men ändå kunnat skärpa till sig, vända och vinna. Jag tror att SIK vinner.
 
Resultat: 1 - 5  (0-0, 1-1, 0-4)  Skott:29-37
Jag är överaskad, inte att Navvies kan vara riktigt svåra att möta, utan att de vinner mot svåra SIK i deras hemmaborg (underskattning?) och med så pass klara siffror. Imponerande!
 
 
Fredagsmatch
FIF - NIK:
 
Resultat: 12 - 1 (7-1, 4-0, 1-0)  Skott: 53-25
Ojoj! Matchen är slut efter 10 minuter! Resultatet överaskar inte, men imponerar
Att styrelsen i Forshaga har beslutat att inte liverapportera (bara denna o följande match eller alla?) känns mkt märkligt, och om man gör det för att man tror att fler ska komma till ishallen o se matchen istället så tror jag att det inte kommer att göra någon skillnad alls.
 
Återigen uppmuntrar jag till att ösa på med åsikter, tips, synpunkter, referat, info osv. Har du en annan åsikt än jag så blir det bara ännu mer intressant, jag kan vara riktigt "grinig" om det är någon som inte håller med mig..  8)
 

Kommentarer
Postat av: Jens

Vet inte vad Joakim tänker när han släpper in nr 3 i slutet. Som startade allt efter en mycket ful slashing.

2013-01-16 @ 22:26:30
Postat av: löjligt

En sak jag undrar är varför köping väljer att börja ett slagsmål när man leder och det är 12sek kvar av matchen.. fruktansvärt onödigt!

2013-01-16 @ 22:35:00
Postat av: Falken

Jens:Menar du innan det hände? Det är ju väldigt svårt att veta vad en spelare ska göra, om det inte vore så att det har varit slagsmål varje byte före t ex, men så var ju inte fallet.

Löjligt: Jag tycker att hela tumultet var både löjligt och tragiskt, men sen håller jag inte med om att det var Köping som valde att börja ett slagsmål. Som jag såg det så var det nr 3 i Köping som slashade en ÅSK-spelare ganska nära Åmålsbåset, var på ett par Åmålsspelare stod upp för sin lagkamrat och "protesterade" mot behandlingen med att boxas o brottas. Den reaktionen förstår jag, men eftersom det blev flera Åmålsspelare mot en så valde Köpings spelare att försvara sin lagkamrat, o då började tumultet på riktigt. Så långt en inte så speciellt ovanlig situation på en hockeymatch, men sen blev det värre. När ett par ÅSK-spelare i och ifrån sitt bås väljer att slåss så har det gått alldeles för långt, det är fegt, fult och väldigt förbjudet...och fruktansvärt onödigt.

Jag tycker att domaren ligger bakom en stor del av frustrationen som jag tror leder till det stora tumultet. Han vägrade konsekvent att ta utvisning på massor av interference, och "missade" väldigt mycket fula tilltag under större delen av matchen. Då växer förstås frustrationen, och ibland tills dess att det smäller. Självklart har varje spelare trots det ett eget ansvar för sina handlingar, vilket bör innebära att det finns några spelare i varje lag som bör rannsaka sig och skämmas efter matchen igår.
Där har du min syn på det.

2013-01-17 @ 09:13:00
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: men

Köping väljer ju att sätta in en spelare som nu har fått 3 matchstraff på 3 matcher, inte verkar det som världens lugnaste kille, eller? rykten flöder ju kring tidigare matcher hur han agerat och vilka direktiv han fått..

2013-01-17 @ 12:57:48
Postat av: Falken

Nej, det kan förstås verka märkligt, men jag har förtroende för KHC:s headcoach o tror därför att han gör rätt bedömning. Det första 5+game var ett korrekt straff, det andra kan jag inte bedöma men jag vet att det fanns olika åsikter huruvida det verkligen var värt 5+game det som skedde i matchen mot Navvies, och att Köpings coach tyckte att straffet var för hårt i förhållande till förseelsen.
Det ligger naturligtvis som grund för headcoachs beslut ang om ngn ska spela eller ej (inte vad andra tycker om det, speciellt inte dem som bara läst om vad som hänt)
Matchstraffet igår kommer ju pga slagsmålet, efter en slashing från nr 3 (som det utdelas ganska många per match oavsett lag och spelare, ibland blir det utvisning o många gånger inte, men när det blir utvisning så är det 2 min som gäller)

Det jag skulle rekommendera headcoach att göra är att prata med nr 3 för att påpeka att man inte accepterar vårdslöst spel, men att det naturligtvis ingår schyssta tacklingar i hockey, men det har han säkert redan gjort

2013-01-17 @ 14:42:52
Postat av: Åskådare

Arvika besegrade egentligen Örnen med 6-0 då linjemannen bjöd Örnen på målet. Upprinnelsen var ett friläge där målvakten räddar pucken som sedan tar i ribban och hamnar någon dm på rätt sida mållinjen (jag satt i linje med förlängda) en Arvikaspelare tog sedan pucken och spelet fortsatte. Men efter att arvikaspelaren tagit pucken åker linjemannen ner mot målet och signalerar mål. Huvuddomaren låter spelet gå vidare och perioden tar slut. Efter slutsignalen diskuterar domarna och det döms mål. Så efter periodvilan startar man alltså från 18.46(ungefär) när målet alltså kom till innan man sedan återigen byter sida och spelar den tredje perioden. Så egentligen alltså vinst 6-0 för Arvika :)

2013-01-17 @ 16:52:42
Postat av: Fy fan

Man behöver inte se allt för att förstå!
Hur kan man skriva så mycket som försvar en spelare och coach?!
En spelare har lyckats med att på tre matcher lyckats med 75 min utvisning. Två st game match penalty och nu senast match penalty.
Även laget fick match penalty mot Hallsberg....
Det är tillåtet och trevligt att vara partisk men inte såååå partisk och dessutom blind.
Hoppas nu att straffet blir rätt!

2013-01-17 @ 17:24:21
Postat av: Falken

=)Hoppsan! Då tycker vi olika.
Jag kan ha åsikter om det mesta, men jag försöker hålla tillbaka att fälla någon utan att ha sett vad som faktiskt hände.

T ex så kan ju en match framstå som väldigt stökig och ful om man skulle läsa matchprotokollet, det hände mig alldeles nyligen när jag såg att det utdömts inte mindre än ca 25 två-minutare i en match i den här serien, men sen när jag fick matchen beskriven för mig av båda sidor så framkom att det var en hyfsat lugn match men att det var en riktigt petig domare.

Jag väljer nog även i fortsättningen att försöka hålla mig till fakta om jag har det, eller så struntar jag i att tycka så hemskt mkt själv.

Just det är precis vad jag gjort, jag har mest förmedlat vad andra har gjort och sagt i det här fallet.
Vårdslöst spel försvarar jag inte på något sätt, men jag vill inte överdriva och överdramatisera bara för att stärka min ståndpunkt.
Som du eller någon beskrev det:"Köping väljer ju att sätta in en spelare som nu har fått 3 matchstraff på 3 matcher"
Det blir ett konstigt omöjligt resonemang, att ta med den senaste matchens matchstraff som underlag för beslutet om han ska spela, innan han fått det senaste matchstraffet...

Det var nio spelare till som fick matchstraff:
http://stats.swehockey.se/Game/Events/124875
och nr 3:s förseelse var enligt domaren highsticking. Tror du på det?

För att förtydliga:
-Jag har tidigare sagt att jag INTE gillar nr3:s tilltag mot Flyers hemma. Det hör inte hemma någonstans.
-Jag såg inte matchen mot Navvies, där har jag bara länkat till en intervju, i övrigt kan jag inte ha några egna åsikter om det.
Om någon annan, som heller inte var där och såg vad som hände, ändå tycker sig veta (enligt "man behöver inte se allt för att förstå!") så får det stå för den personen.
Jag såg att det blev en checking to the head igen på nr3, när jag följde matchrapporteringen från Hallsberg och tänkte då "-vad håller han på med!?" men sen hörde jag från flera håll att man ansåg att det var mkt hårt dömt.
JAG säger inte att det VAR hårt dömt, eftersom jag inte vet, jag har bara återgett vad andra sagt.
Den senaste matchen såg jag, jag trodde det var slashing från nr3. Det är vad jag bedömer och har åsikter om, det jag tycker mig se.

Det skulle kunna uppfattas som otrevligt att bli kallad för att vara blind, återstår att se hur jag gör med det, men kanske är jag då hellre "blind" om jag ska välja mellan det eller att bedöma saker utan att ha sett en sekund av de tre matcher det nu handlar om. (Som det förmodligen handlar om i det här fallet)


2013-01-17 @ 18:31:43
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Most Penalized Players
Last update: 2013-01-17 08:07
Rk No Name Team Pos GP PIM 2 5 10 20 AVG
1 9 Jonsson, Niclas IFK CE 23 108 24 2 1 2 4.70
2 11 Herou, Niclas ÅMÅ LW 25 89 7 3 0 3 3.56
3 19 Sallila, Johannes ÅMÅ CE 23 86 18 2 0 2 3.74
4 4 Larsson, Johan MUN LD 23 85 25 1 1 1 3.70
5 55 Rönning, Filip HAM RD 24 84 12 2 1 2 3.50
6 47 Ljung, Robert ÅMÅ LD 21 78 14 2 0 2 3.71
7 25 Johansson, Tobias ÅMÅ CE 24 77 21 1 1 1 3.21
8 3 Jakobsson, Mårten KÖP LW 3 75 0 3 0 3 25.00

2013-01-17 @ 21:02:29
Postat av: Domare

Gå in på eliteprospects och kika på statistiken för 3:an i Köping. Tydligen så har vederbörande haft problem med utvisningar ("attityd") även tidigare. Denna situation tycker man en coach borde känna till och känslan man får är att Köping skaffat sig en "polis" vars uppgift är och gå in och "sänka" den spelare i ett motståndarlag som utmärker sig. Känslan som infinner sig är att det är ganska obehagligt att ha en sådan person på isen. Skulle inte vara förvånad om vi innan säsongen är slut får läsa om någon "olyckshändelse" som slutar med förskräckelse, där denna "Tie Domi" (negativ betydel är inblandad. Hoppas dock på det bästa.

2013-01-18 @ 08:58:23
Postat av: Känslor och fakta

I samhället i övrigt så skulle vederbörande blivit omhändertagen av polis och vid fortsatt förseelse så skulle det väckas åtal. Han skulle ligga mycket pyrt till!
Att som falken hänvisa till att man inte sett själv och vad andra som sett sagt gör inte att han är oskyldig!
Skall det då tillåtas på en hockeyplan!? NEJ NEJ NEJ!
Falkens partsinlaga är mycket pinsam!
Att skriva om att han inte såg, eller var på plats, och att gå på vad andra partiska tyckte är bara ännu värre.
Tror dessutom att domaren i detta fall är den mest opartiska i hela storyn.
Det är närmast pinsamt att en sådan som falken och klubben tar dylika tilltag i försvar!
Skicka spelaren när han inte tycks fatta! Saknar tydligen empati och klubben verkar sakna handlingskraft, då blir jag mycket orolig!

2013-01-18 @ 10:44:54
Postat av: Falken

Domare:
Jag kan definitivt hålla med dig om att det kan vara nyttigt för ett lag,en lagledning, att ta lite bakgrundsfakta inför att ta beslut om att skriva kontrakt med en spelare eller ej. Om det gjordes i det här fallet vet jag inget om.
Den känsla du får, ang att Köping skaffat sig en "polis", kan jag inte svara på om den är rätt eller fel, men om du vill att jag ska gissa så tror jag inte att det var avsikten bakom att skriva kontrakt med nr3. Sen återstår det att se om du tycker min "gissning" är lika mkt värd som din, för när det kommer till kritan så är det bara gissningar eller hur?
Om du vill veta sanningen så får du ta det men dem det gäller, men jag gissar att du skulle hålla din gissning för mer värd vad än någon skulle säga tyvärr.

Känslor och fakta:
Det här är närmast patetiskt:"Att som falken hänvisa till att man inte sett själv och vad andra som sett sagt gör inte att han är oskyldig!"
Det har jag väl aldrig sagt heller! Läs för 17 vad jag skriver. Jag har INTE sagt att han är oskyldig, jag har själv inte sett någon av händelserna som ledde till de två första matchstraffen, men eftersom han mer eller mindre erkände den första förseelsen (och i en intervju ångrat att det blev så hårt) så har jag fördömt hans handling eftersom jag INTE vill se något sådant varken planeras eller utföras, varken på eller utanför is.

I övrigt har jag själv inte sett något mer, vilket borde vara ett ganska relevant faktum, då ligger det inte på mig att varken döma eller frikänna någon, vilken jag heller inte ha gjort.
Dock, för att kunna förstå det så måste man vara fullt läskunnig, vara villig till att låta känslorna lägga sig och ta till sig fakta...vilket verkar vara mkt svårt.

Den som ligger bakom signaturen "Känslor och fakta" verkar inte ha en aning om hur man skiljer på just känslor och fakta.

Vem har jag tagit i försvar, och på vilket sätt? Alltså, om jag skulle gå på vad andra har sagt, så kallade "opartiska"(vilket hittills är 100% sådana som inte sett en sekund av någon av matcherna)så skulle jag då alltså per automatik basunerat ut att nr3 är skyldig till allt vad som sägs om honom, för det har den och den sagt..??
Skulle det vara mer rätt än att göra som jag gjort, tyckt till om det jag sett själv och fördömt det, och förmedlat andras bedömning (både domarens och KHC:s headcoachs bedömning) av det jag själv inte sett??

Man får absolut ha en annan åsikt än jag har, man får t o m bli upprörd över vad jag skriver,men det vore trevligt om man verkligen ansträngde sig för att faktiskt läsa exakt vad jag skriver.

Jag kan inte vara tydligare än så här.

2013-01-18 @ 14:04:39
URL: http://falkensegen.blogg.se/
Postat av: Konstigt

Om ni nu ska klaga så mkt på vad som Falken skriver så behöver ni inte läsa ..
Denna blogg är tyvärr inget man är tvungen att läsa , så tycker ni inte om vad som står , skit då i att läsa.

Falken jag tycker du gör ett riktigt bra jobb och det är intressant och läsa faktan som åsikterna som skrivs.

2013-01-18 @ 14:13:40
Postat av: Anonym

Varför skriva, vända, vrida, skriva runt, vinkla, förmedla och skriva massor som gör att det kan tolkas som det passar?
Faktum är : Det är en spelare sim iaf domaren sett göra vad många inte klarar på ett helt hockeyliv. Det har han gjort på tre matcher! Hoppas han inte skadar någon!
Detta är ingen kritik på denna blogg!
Div 2 är väl ingen hög serie men tillräcklig hög för att slippa denna typ av spelare!

2013-01-19 @ 20:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0